Transsibiřská magistrála je nejdelší železniční tratí světa. Z Moskvy do Vladivostoku urazíte přes 9 000 kilometrů a projedete celou Sibiř.
Rusové magistrále říkají Транссибирская магистраль. Zkráceně se pak dá označovat i jako Transsib. Pro celé Rusko znamená magistrála hlavní dopravní tepnu a projíždí se po ní cestující i důležité zboží. Výstavba trvala celých 26 let a v roce 1891 jí posvětil vedoucí odboru železnic na ruském ministerstvu financí Sergej Witte. V roce 1929 pak začalo Rusko trať modernizovat a elektrifikovalo části trasy. To trvalo celých 73 let a roku 2002 se konečně celá trať dočkala elektrické energie.
Krajina, kterou magistrála protíná se velmi různí. Teploty mohou dosahovat až k 40 °C, ale naopak v zimě dosahují stejné hodnoty pod bodem mrazu. Vagóny vlaků tak musí odolávat všem těmto nástrahám během cesty. Do Evropy míří ročně díky Transsibu kolem 20 000 kontejnerů a přesto ruské ministerstvo dopravy plánuje navýšení kapacity.
Transsibiřská magistrála se bude dále prodlužovat
Také plány na budoucí rozšíření jsou velkolepé. Začátek magistrály je v Moskvě, ale vzhledem k velkému potenciálu západních zemí by se měla trať prodloužit až do Vídně. Vést má přes Maďarsko. V současnosti je u trasy 89 měst. Ta největší jsou tyto:
- Moskva (0 km)
- Jaroslavl (284 km)
- Nižnij Novgorod
- Perm (1436 km)
- Jekatěrinburg (1816 km)
- Omsk (2712 km)
- Novosibirsk (3335 km)
- Krasnojarsk (4098 km)
- Irkutsk (5185 km)
- Ulan-Ude (5642 km)
- Čita (6199 km)
- Chabarovsk (8521 km)
- Vladivostok (9288 km)
Osobní vlaky pro cestující jsou různého stupně výbavy a služeb. Některé společnosti jsou schopné nabídnout luxusní ubytování a po cestě se pohodlně vyspíte. Ve vlaku máte vše, co potřebujete, včetně televize nebo lednice.
Železnice je pro Sibiř spásou
Na magistrálu navazují ještě další tratě. Bajkalsko-amurská magistrála má délku 4287 km a hlavní stavební práce se udály v 70. a 80. letech 20. století. Trasa není tak moderní jako Transsib a k jejímu většímu využití brání hlavně provizorní charakter kolejí. Druhou dlouhou tratí je pak Amursko-jakutská magistrála. Je kratší a se svými 767 km nemůže prvním dvěma konkurovat. Velká část tratě je pouze jednokolejná a není kompletně elektrifikována.
Sibiř zaujímá 77 % celé rozlohy Ruska. Má neuvěřitelných 13 mil. km². Kromě vlaku se dá cestovat po Sibiři také letecky, ale jiné druhy dopravy nejsou vždy možné. Po Bajkalském jezeře je možné cestovat i lodí. Území je pokryto tajgou, tundrou a mokřady.
- Délka trasy: 9 288 km
- Trať vede z Mosky do Vladivostoku
- Rozchod koleje: 1 520 mm
- Datum počátku výstavby: 1891
- Stavba dokončena: 1917
- Podél trati leží 89 měst
Zanechat komentář