Jordánsko, země starobylých tajemství a nádherných přírodních scenérií

Vypravit se do Jordánska se mi podařilo až na 3. pokus a ani to se neobešlo bez drobných komplikací.

„Vlasti máme všechno?“, ptá se Verča kousek před letištěm. „Máme Verunko, neboj, hlavně že mám tebe, to je důležité“, vtipkuju a odpovídám s úsměvem. „A pasy máme?“, pokračuje Verča. Smích mě přešel. Zapomněl jsem na cestách už kde co. Na cestě z Barcelony notebook v letadle, který jsem si o několik dnů později vyzvedával na letišti ve Vídni, a nebo batoh v Německu, který mi domů docestoval až po půl roce. Ale zapomenout si pas, to byla moje premiéra. No nic, i mistr tesař se někdy utne, a tak se vracíme domů pro pas a do Jordánská odlétáme až druhý den. V jednom hotelu poblíž letiště si dáváme ještě fantastickou snídani a můžeme vyrazit.

Akaba

Přestože nám chyběl jeden den, nechyběla nám chuť těšit se na zemi plnou historie a nádherných přírodních scenérií. A tak o několik hodin později už přistáváme na jihu země ve městě Akaba.

Toto přístavní město ležící v jižním Jordánsku u pobřeží Rudého moře, je jedním z nejstarších osídlení na světě, které se rozkládá na území bohatém na archeologické nálezy. Město je dnes turistickým centrem a je oblíbeným místem pro potápěče a milovníky vodních sportů. V Akabě se nachází mnoho historických památek, jako například Akabský hrad, který byl postaven v 16. století a sloužil jako obrana proti křižákům a Osmanské říši. Další památkou je Mauzoleum Chatré, které je považováno za nejstarší muslimskou stavbu na území Jordánska.

Město je také důležitým obchodním centrem, protože se nachází na strategickém místě mezi Asií, Afrikou a Evropou. V posledních letech se zde také rozvíjí průmysl, zejména v oblasti výroby solárních panelů. Akaba má příjemné klima, což umožňuje návštěvníkům užívat si pláží a sportovních aktivit téměř po celý rok. Kromě toho je město známé také svou kuchyní, kde jsou oblíbené ryby, krevety a hummus, který je typický pro celou oblast Blízkého východu.

Do Akaby jsme dorazili ve večerních hodinách, ubytovali se v příjemném hotelu kousek od místní pláže a vyrazili na večerní procházku. Jako první jsme zamířili do směnárny, kterou jsme měli hned kousek od hotelu a byla otevřena nonstop. Směnárny jsou ve větších městech. Nejméně výhodné kurzy jsou samozřejmě na letišti, v hotelích a u hraničních přechodů. Platby kartou jsou možné jen ve velkých obchodech a hotelích západního stylu, všude jinde budete potřebovat hotovost. Bankomaty vám často dovolí jen omezený výběr (např. 25 dinárů) a účtují si vlastní nemalé poplatky za výběr. Nejvýhodnější je směnit nebo vybrat při příjezdu jen nejnutnější hotovost a s výměnou většího obnosu počkat do většího města. Ideální pro výměnu ve směnárnách jsou dolary, ale směnit můžete samozřejmě i eura.

Poté jsme zašli něco menšího zakousnout, zapít to čerstvou ovocnou šťávou a vychutnat si vodní dýmku v jednom z místních barů, kterých je v Akabě nespočet. Tady jsme si pak s Verčou ještě do pozdních nočních hodin povídali a sledovali postupně utichající pouliční ruch.

Druhého dne po snídani vyrážíme opět do města abychom „ochutnali“ Akabu i za bílého dne. V první řadě jdeme zajistit zapůjčení auta, kterým pak hodláme projet celé Jordánsko až do hlavního města Ammánu, odkud pak odlétáme zpět domů.

Ale pojďme pěkně popořadě, vždyť jsme teprve na začátku naší cesty. Zapůjčení vozu nám zařídili přímo na hotelu. Do přistavené Mazdy 6 nakládáme naši batožinu a jdeme projít centrum i různá zákoutí, která na svých cestách rádi prozkoumáváme. V jednom takovém objevujeme místní Barber Shop a k usazení se do „karasat halqa“ (jordánsky holičské křeslo) se nenechávám dlouho přemlouvat. Nevím jestli mé přání vytvořit účes v „Jordánském stylu“ bylo zcela naplněno, ale i tak jsem si svých čtyřicet minut slávy pod rukama místního kadeřníka užil. Teď ještě krátká procházka podél pobřeží, kde se i v půli listopadu spousta nadšenců oddávala vodním radovánkám a poté jsme zamířili ochutnávat místní speciality. Jordánská kuchyně je plná vůní a chutí, které odrážejí kulturní a historické vlivy této oblasti a rozhodně stojí za ochutnání. Při rozhodování, co si objednat, jsme dali na doporučení číšníka pocházejícího ze Sýrie a zanedlouho máme stůl plný různých dobrot od jehněčích kotlet nakládaných v jogurtu, jehněčích žeber s rýží, různých dipů, omáček až po spoustu zeleniny. Dojedli jsme, podívali se na sebe a naše pohledy rozhodly, že dezert si necháme na jindy.

Wadi Rum

Jestli je něco, co nás na Jordánsku lákalo nejvíce, tak je to právě Wadi Rum, která je údajně jednou z nejkrásnějších pouští světa. Wadi Rum je pouštní oblast nacházející se v jihovýchodním Jordánsku. Je to rozlehlé území, které zaujímá plochu přes 700 km2 a je obklopeno skalami a pískovými dunami. Wadi Rum je známé svými úchvatnými skalními formacemi, které se v průběhu let vytvořily erozí a zvětráváním pískovce.

Tato oblast je také domovem beduinských kmenů, které zde žijí již tisíce let a stále udržují svou tradiční kulturu a způsob života. Wadi Rum je populárním turistickým cílem pro milovníky přírody, horolezce, turisty a filmaře, kteří tady natáčeli reklamy a filmy jako např. Lawrence z Arábie, Red Planet, Transformers a nebo i Star Wars. V roce 2011 bylo Wadi Rum zapsáno na seznam Světového dědictví UNESCO jako kulturní krajina.

Na toto skvostné místo jsme si vyčlenili dva dny. A tak již od příletu do Jordánska brázdíme různými aplikacemi zprostředkovávající ubytování v této oblasti. Z různých článků i od přátel jsme věděli, že přenocování v poušti Wadi Rum je obrovským zážitkem, a tak jsme si tento zážitek nemohli nechat ujít. Možností ubytování v této oblasti najdete nespočet, včetně tradičních beduínských táborů nebo stanových kempů od těch prostějších až po ty luxusní. Můžete zvolit také přespání v některém z moderních hotelů, které se nacházejí v blízkosti Wadi Rum. My jsme si zvolili možnost přenocovat v jednom z místních kempů. Stanové kempy jsou oblíbenou volbou nejen pro ty, kteří hledají jednodušší a cenově dostupnější možnost ubytování v poušti, ale hlavně pro ty, kteří chtějí strávit více času v přírodě, případně prozkoumat oblast na vlastní pěst. Kempy jsou obvykle vybaveny jednoduchými stany, společnými sociálními zařízeními, s možností objednat si jídlo. Nenechte se ale zmást slovy „jednoduchost“, většina z těchto kempů má na Bookingu skvělé hodnocení, a vy tak zažijete velmi čisté, pohodlné a přitom autentické prostředí.

Po příjezdu do této pouštní oblasti se nás na „bráně“ ujímá náš průvodce. Do vozu, který byl zřejmě poznamenán silnou písečnou bouří, k nám ještě přiskakuje spolu s babičkou a dvěma malými dětmi ve věku 3 a 5 let, sympatický pár z Anglie.

Do pouště jsme dorazili v době západu slunce, a tak již po cestě do kempu zažíváme první úchvatné hříčky přírody. Beru do ruky foťák a pokouším se zaznamenat to nádherné nebeské divadlo, které se odehraje během pouhých několika minut. Ani přísedící babička z Anglie, nechtěla věřit, když jsem ji záběry ukázal, že tohle se právě před chvílí odehrálo za jejími zády, zatímco ona komunikovala s vnoučaty. A nejenom nebe, ale i všudypřítomný písek a skalní útvary se v vzápětí rudě zbarvily, a my si tak opravdu mohli připadat jako na jiné planetě, třeba na planetě Mars, se kterou je právě tato oblast tak často srovnávána.

Přijíždíme do kempu. Seznamujeme se s tím, jak to tady funguje, ukládáme batožinu a po celodenním cestování se už těšíme do sprchy, kterou disponuje každý místní kemp. Doprava vody do pouště Wadi Rum je velmi důležitá pro udržení života v této oblasti. Zdrojem vody jsou především podzemní prameny a studny, které jsou hluboko v zemi. Získávání vody z těchto pramenů a studní je náročné a vyžaduje speciální technologie a vybavení. Voda se v této poušti distribuuje pomocí cisteren, nádrží a kontejnerů, které jsou přiváženy nákladními auty nebo jezdí po zpevněných cestách. Některé kempy v oblasti mají vlastní zdroje vody, jako jsou studny nebo vodní nádrže. Tyto kempy využívají vodu k zásobování svých hostů, například k vaření, pití nebo pro hygienu. Dalším způsobem, jak se voda distribuuje v poušti Wadi Rum, je pomocí oslů, kteří nosí kontejnery s vodou z jednoho místa na druhé. Tento tradiční způsob přepravy se používá zejména v oblastech, kde není možné používat motorová vozidla. Je třeba si uvědomit, že voda je v této oblasti velmi cenná a vzácná, proto je třeba ji šetřit a využívat efektivně.

Dáme sprchu a o chvíli později jsme zváni k večeři. Podáváno je nám jedno z tradičních jídel zvané Zarb. Jde o tradiční pokrm beduínských kmenů v Jordánsku. Je to směs masa, kuřete a zeleniny, která se naskládá do kamenného ohniště zabudovaného v zemi a peče se 2 až 3 hodiny. Výsledkem je jemné a šťavnaté jídlo s dokonalou chutí. Po večeři usedáme k ohništi pod skálou, kde se u čaje a vodní dýmky dělíme o zážitky a zkušenosti s dalšími cestovateli z různých koutů světa. Na brzkou ranní hodinu máme s Verčou naplánovaný let balónem, abychom viděli poušť z ptačí perspektivy, a tak si nemůžeme dovolit žádné velké ponocování. Rozloučíme se s ostatními a po cestě do stanu se ještě kocháme noční oblohou, která je v poušti Wadi Rum nádherná a fascinující. Díky absenci světelného znečištění tam můžete vidět mnoho hvězd a souhvězdí, která nejsou viditelná v městských oblastech. V noci se v poušti Wadi Rum také často vyskytují meteorické roje a obloha tak může být ještě zajímavější. Tuhle krásu si pak zopakuji ještě jednou a to v hluboké noci, kdy se bosý vydávám vyhřátým pískem na toaletu, abych při cestě zpět uslyšel v tom naprostém tichu vytí pouštního vlka.

Uléhám a o několik hodin později slyším další zvuk. Tentokrát to nebyla žádná z místních šelem, ale něco daleko horšího, můj telefon. Budík ukazuje 4:50 a nám nezbývá než vstávat, pokud si již zaplacený horkovzdušný balón nechceme nechat uletět. Nasedáme s důvěrou k našemu průvodci do Jeepu a ještě za tmy se necháme unášet pouští. Beduíni se dokáží v poušti velmi dobře orientovat. Po hodině bloudění jsem ale o této jejich schopnosti začal silně pochybovat a podle výrazů v tváři dalších spolucestujících jsem v tom zjevně nebyl sám.

Beduíni se v poušti Wadi Rum orientují pomocí několika různých způsobů:

1. Orientace podle hvězd – V poušti Wadi Rum je obvykle velmi málo světelného znečištění, což umožňuje Beduínům využívat hvězdy pro orientaci v noci.
  2. Přírodní znaky – Beduíni také používají přírodní znaky, jako jsou skály, hory, řeky a stromy, aby se orientovali v krajině.
  3. Využívání slunce – Používají polohu slunce na obloze a jeho výšku k určení směru a času.
  4. Využití stop – Beduíni mohou využívat stopy, které zanechávají zvířata a lidé, kteří se v oblasti pohybují, aby se orientovali.
  5. Vlastní znalosti – Jsou většinou velmi dobře obeznámeni s krajinou a mají rozvinuté znalosti o pouštních podmínkách, což jim umožňuje lépe se orientovat.

V kombinaci s těmito technikami jsou Beduíni schopni se orientovat v poušti a najít svou cestu bez moderních technologií, jako jsou mapy nebo GPS navigace. Tyhle a další skutečnosti se nakonec potvrzují a my tak spatřujeme skupinku turistů včetně pilota a jeho horkovzdušného balónu. Moc jsme se na moment, kdy uvidíme probouzející se poušť z ptačí perspektivy, těšili. Přírodě však nedokážou poručit ani v Jordánské poušti a přesto, že počasí do té doby vypadalo slibně, se během chvilky změnilo a znemožnilo nám let. Nebudu lhát, zprvu jsme byli zklamáni, ale i tady nakonec zvítězila zkušenost a zdravý selský rozum, který rozhodl o tom, že bezpečnost je nade vše. Byla nám tedy vrácena v přepočtu částka 10 000 Kč a nám nezbylo, než si říct, že máme o důvod víc se do těchto míst někdy vrátit. Ale zklamání brzy vystřídal další úžasný zážitek, výlet do pouště s průvodcem. Po obědě si nás vyzvedává další sympaťák znalý místního prostředí, aby nám poušť Wadi Rum představil v plné její kráse.

Wadi Rum v Jordánsku je jedna z nejkrásnějších a nejmagičtějších pouští na světě. Toto úžasné místo, které se rozkládá na ploše více než 700 km2, je plné tajemství a krásy, která vás zcela pohltí. Vstoupíte-li do této pouště, budete okamžitě ohromeni jemným, oranžovým pískem, který se táhne k horizontu. Očištěná krajina a hory, které obklopují Wadi Rum, vypadají jako malá horská říše, která je jako vystřižena z jiného světa. Zapomeňte na technologii a virtuální svět, zde ve Wadi Rum vám bude poskytnut naprostý klid a harmonie s přírodou. Vychutnejte si výhled na oblohu, která je plná nekonečných hvězd a v noci se stává jakousi obrazovkou, na kterou se promítají ty nejkrásnější snové západy slunce a východy. Ve Wadi Rum se budete cítit jako v jiném světě, kde má příroda stále poslední slovo. Při procházkách se budete setkávat s beduíny, kteří vám ukáží skryté oázy a svá oblíbená místa, kde můžete najít chladný stín. Neváhejte a přijďte navštívit Wadi Rum. Toto kouzelné místo vám nabídne jedinečný zážitek, který si budete pamatovat po celý život. Přijďte a zažijte přírodu v její nejkrásnější podobě.

Petra, tajemná skalní říše

Po Římském koloseu a pyramidách Chichén Itzá v Mexiku, je Petra třetím novodobým divem světa, který se nám s Verčou podařilo navštívit. A toto privilegium má jordánské skalní město určitě plným právem. Petra je jedním z nejvýznamnějších a nejnavštěvovanějších archeologických nalezišť na světě. Je obklopena krásnou pouští, je domovem mnoha pozoruhodných historických památek a kulturních pokladů, které lákají turisty z celého světa. Toto skalní město bylo založeno v 6. století př. n. l. Nabatejci, kteří se zde usadili díky výhodné poloze na obchodní trase mezi Arabským poloostrovem a Středomořím. Nabatejci využili svého technického umu a postavili nádherné chrámy, hrobky a další stavby vytesané přímo do červeného pískovce.

Mezi nejvýznamnější a nejnavštěvovanější památky v Petře patří chrám Al-Khazneh, také známý jako „Pokladnice faraóna“. Tento krásný chrám byl vytesán do skalní stěny a je zdoben sloupy a sochami. Další populární památkou je klášter Ad-Deir, který se nachází na vrcholu kopce a nabízí úžasný výhled na celé město. Pro turisty, kteří se nebojí výzvy, je tu také cesta na vrchol hory Al-Deir, která vede kolem skalních hrobek a památek a nabízí nádherné výhledy na poušť. Petra je také známá pro své kulturní akce a festivaly, které se zde konají. Největší z nich je Petra by Night, kdy je celé město nasvíceno svíčkami a návštěvníci mohou procházet podél krásných skalních cest a vychutnat si koncerty, taneční vystoupení a další kulturní akce.

Pokud plánujete navštívit Petru, měli byste jí věnovat alespoň několik dní, abyste si mohli prohlédnout všechny důležité památky a užít si krásy této jedinečné skalní říše. Do Petry se můžete vydat taky spolu s průvodcem, který vám vše povykládá a ukáže vám všechny skryté kouty. Petra je úžasným místem i pro fotografy, kteří si zde mohou pořídit neuvěřitelné snímky skalní architektury a krásné přírody.  Z turistického hlediska je Petra velmi přístupná, a to díky dobré infrastruktuře, kterou vytvořily místní úřady. K dispozici jsou zde kvalitní hotely, restaurace a další služby, které zajistí, že si pobyt v Petře užijete naplno.

Petra je tedy ideálním místem pro ty, kteří hledají kombinaci krásné přírody, historie a kultury. Ať už se rozhodnete prozkoumat jednotlivé památky, nebo se vydat na dobrodružnou cestu po okolní poušti, určitě nebudete litovat, že jste navštívili toto tajemné skalní město v Jordánsku.

Tajemství Mrtvého moře

Poslední zastávkou na náší cestě po Jordánsku bylo Mrtvé moře. Cesta z Petry na jihovýchod Jordánska k Mrtvému moři nám trvala něco málo přes 3 hodiny. Nejjednodušší a nejrychlejší cesta vede po dálnici 65 směrem na jih, která spojuje město Petra s hlavním městem Ammánem. Po opuštění města Petra se cesta postupně stáčí k jihu a nabízí pohledy na malebnou krajinu Jordánského kaňonu. Po zhruba hodině a půl jízdy se dostanete do města Ma’an, kde můžete zastavit a nabrat energii v místních restauracích a kavárnách. Z Ma’anu pokračuje cesta dále na jih, kde se přibližuje ke vzdáleným horám, které obklopují Mrtvé moře. Po dalších 30 až 45 minutách jízdy se dostanete k okraji kaňonu Wadi Mujib a budete mít nádherný pohled na Mrtvé moře. U Mrtvého moře se nachází mnoho luxusních resortů a hotelů. Při cestě můžete vidět i malé zemědělské farmy a pastviny pro ovce a kozy. Je důležité mít na paměti, že teploty v této oblasti mohou být velmi vysoké, zejména v letních měsících, takže se ujistěte, že máte dostatek vody, pohodlné oblečení a hlavně dostatek paliva v nádrži. To by bylo ale ještě na delší vyprávění, „že Veru?“ Celkově je to ale krásná a zajímavá cesta, která nabízí mnoho pohledů na unikátní krajiny Jordánska.

Ve večerních hodinách přijíždíme k hotelu Grand East Hotel Resort and Spa, který se stane našim odpočinkovým místem pro poslední dva dny. Mrtvé moře jsem už jednou navštívil a to z Izraelské strany, a tak jsem věděl, co mě čeká. Lehnout si na hladinu, nechat se nadnášet a u toho si třeba číst noviny, je rozhodně ojedinělým zážitkem, který si při návštěvě Jordánska rozhodně nesmíte nechat ujít. Celý zážitek pak ještě můžete umocnit tím, že na sebe nanesete bláto, které má na vaše tělo a zdraví blahodárné účinky.

Některá fakta o Mrtvém moři v Jordánsku:

• Mrtvé moře se nachází na hranici mezi Izraelem, Jordánskem a Západním břehem.
  • Je to nejníže položené místo na Zemi, ležící více než 400 metrů pod úrovní moře.
  • Mrtvé moře je největší solné jezero na světě, jehož voda obsahuje více než 33% soli. Díky vysokému obsahu soli není v Mrtvém moři žádný život kromě mikroskopických organismů.
  • Voda Mrtvého moře má léčivé účinky díky vysoké koncentraci minerálů, zejména hořčíku, draslíku a vápníku. Lidé navštěvují Mrtvé moře pro léčení kožních onemocnění, artritidy a dalších zdravotních problémů.
  • Mrtvé moře má modrou barvu díky rozptylu světla na slaných krystalech vody.
  • V posledních desetiletích se hladina Mrtvého moře prudce snižuje, zejména kvůli odčerpávání vody z řek Jordánu a Jarmuk.
  • Snížení hladiny Mrtvého moře má negativní dopad na ekosystém v okolí a také na místní turistický průmysl.
  • Jordánsko má na svém území několik lázeňských resortů u Mrtvého moře, které nabízejí lázeňské procedury a turistické aktivity.
  • Mrtvé moře je také důležitým kulturním a náboženským místem, které je spojeno s biblickými příběhy a historií židovského a křesťanského náboženství.

Nechat si návštěvu Mrtvého moře na závěr našeho 5denního pobytu v Jordánsku byl skvělý plán. Užili jsme si netradiční koupání, sluníčko a zrelaxovali se. Po dva večery jsme si u hotelového bazénu při živé hudbě povídali o tom, co všechno jsme zažili a umocnili tak ještě více už tak skvělé pocity z tohoto tripu. A naše doporučení?

Pokud máte rádi teplo, historii, dobrodružství a láká vás něco netradičního, tak určitě neváhejte a vyražte objevovat krásy Jordánska, stojí to opravdu za to.

Všechny fotografie:

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Líbí se vám článek?
Každé pondělí obdržíte sumář s aktuálními články, videi a fotkami!