Výběr správného cestovního endura může být náročný úkol. Tento článek poskytuje přehled různých modelů a jejich vlastností, aby vám pomohl učinit informované rozhodnutí. Zaměříme se na srovnání různých cestovních endur, a to jak levnějších variant pro začátečníky, tak i větších a výkonnějších strojů pro zkušenější jezdce.
Co je Cestovní Enduro?
Cestovní enduro je motocykl určený pro jízdu na silnici i mimo ni. Většina cestovních endur má dostatečný výkon a kroutící moment. To, do jakého terénu si troufnete, záleží hlavně na vás a na použitých pneumatikách.
Při výběru cestovního endura hraje roli, zda chcete jednoválec nebo dvouválec. Obecně se dá říci, že jednoválec se hodí více do terénu a dvouválec více na silnici a pro dva pasažéry. Dále hraje velkou roli velikost předního kola, pro terénnější ambice je lepší větší přední kolo, tedy 21″.
Karel Táborský - cestovní a enduro přilby
Levné Cestovní Endura (do 50 000 Kč)
Pokud máte omezený rozpočet, existuje několik zajímavých možností cestovních endur s obsahem okolo 650 ccm. Při koupi motorky v této cenové hladině je nutno důkladně prověřit stav. Vzhledem k ceně okolo 50 000 Kč je třeba počítat, že motorka bude starší, okolo dvaceti let a bude chtít udělat větší kontrolu.
Při obhlídce je třeba se zaměřit na celkový stav motorky, ale s malým rozpočtem je dobré se podívat i na stav řetězové sady, stáří a vzorek pneu, opotřebení brzdového kotouče, destiček a dalšího spotřebního zboží.
Přehled Levných Cestovních Endur:
- Aprilia Pegaso 650
- BMW F 650
- Honda NX 650 Dominator
- Honda XL 650 V Transalp
- Kawasaki KLE 500
Osobně mám v oblibě a vlastním KTM LC4 640 Adventure, které je ale více teréní a není úplně na cestování vhodná, ať už svojí výškou, vybracemi, či servisními intervaly.
Podrobnější Informace o Vybraných Modelech:
Aprilia Pegaso 650
Tato motorka, ač se jedná o italský motocykl netrpí zásadními vadami. Je trochu problematický elektřina a jediné na co trpí je opotřebování volnoběžky startéru, kterou lze jednoduše nahradit.
- Rok výroby: 1992 - 2001
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec s obsahem 652 cm³ - Rotax
- Výkon: 35 Kw při 6250 ot/min
- Točivý moment: 54 Nm při 4500 ot/min
- Maximální rychlost: 166 km/h
- Hmotnost: 201 kg
- Zdvih tlumičů: 170 mm vpředu, 165 mm vzadu
- Výška sedla: 840 mm
- Pneumatiky: přední 100/90 R19, zadní 130/80 R17
- Brzdy: přední: kotouč, zadní kotouč
- Kapacita nádrže: 21 l
BMW F 650
Klasika od BMW. Motorka je v podstatě velice podobná jako Aprilia Pegaso, má stejný motor, podobnou váhu atd. Pokud plánujete více cestovat mimo silnici, podívejte se ještě po BMW F 650 GS, která je vyšší a má vyšší zdvihy, a 21″ přední kolo bohužel se již nevejdete do 50tis Kč.
- Rok výroby: 1993 - 2000
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec s obsahem 652 cm³ - Rotax
- Výkon: 35 Kw při 6500 ot/min
- Točivý moment: 57 Nm při 5200 ot/min
- Maximální rychlost: 165 km/h
- Hmotnost: 199 kg
- Zdvih tlumičů: 170 mm vpředu, 160 mm vzadu
- Výška sedla: 810 mm
- Pneumatiky: přední 100/90 R19, zadní 130/80 R17
- Brzdy: přední: kotouč, zadní kotouč
- Kapacita nádrže: 17,5 l
Honda NX 650 Dominator
Jednoduchá technika, nižší hmotnost, motor vzduchem chlazený to jsou hlavní výhody Dominatoru. Motorka nabízí vyšší zdvihy a tím je určena i do středně težkého terénu. Nevýhodou může být menší nádrž. Motorku netrápí žádné neduhy.
- Rok výroby: 1988 - 2003
- Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec s obsahem 644 cm³
- Výkon: 33 Kw při 6000 ot/min
- Točivý moment: 55 Nm při 5000 ot/min
- Maximální rychlost: 160 km/h
- Hmotnost: 178 kg
- Zdvih tlumičů: 220mm vpředu, 195 mm vzadu
- Výška sedla: 870 mm
- Pneumatiky: přední 90/90 R21, zadní 130/80 R17
- Brzdy: přední: kotouč, zadní kotouč
- Kapacita nádrže: 13 l
Honda XL 600 V Transalp
Asi největší klasika mezi cestovními motocykly. Tento dvouválcový motocykl nabízí zajímavý výkon i pro cestování ve dvou, 21″ přední kolo a větší zdvihy než podobné motocykly.
- Rok výroby: 1987 - 1999
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec obsahem 583 cm³
- Výkon: 37 Kw při 8000 ot/min
- Točivý moment: 53 Nm při 6000 ot/min
- Maximální rychlost: 172,5 km/h
- Hmotnost: 218 kg
- Zdvih tlumičů: 200 mm vpředu, 187 mm vzadu
- Výška sedla: 850 mm
- Pneumatiky: přední 90/90 R21, zadní 120/90 R17
- Brzdy: přední: 2x kotouč, zadní kotouč
- Kapacita nádrže: 18 l
Kawasaki KLE 500
Velice opomíjené cestovní enduro.
Velká Cestovní Endura (do 100 000 Kč)
Pro mírně pokročilé motorkáře, kteří plánují cestovat s velkým nákladem či rovnou ve dvouch, je zde přehled velkých cestovních endur do 100 tisíc Kč. Zaměříme se hlavně na větší dvouválcové motorky.
Přehled Velkých Cestovních Endur:
- BMW GS 1150 R
- KTM 950 LC8
- Honda XRV 750 Africa Twin
- Suzuki DL 1000 V-Strom
- Aprilia Caponord ETV1000
Podrobnější Informace o Vybraných Modelech:
BMW GS 1150 R
Podle mnoha motorkářů patří k nejlepším cestovním endur v dané třídě. Všechno funguje jak má, vše je na místě kde má být a bez větších problémů zvládne nájezd přes 200 tis km. Zdá se jako ideální stroj, pokud plánujete cestovat více mimo silnice doporučuji koupit GSA - Adventure, která nabízí vyšší zdvihy a drobné úpravy pro cestování v terénu.
- Rok výroby: 1999 - 2004
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec s obsahem 1 130 cm³
- Výkon: 62,5 Kw při 6750 ot/min
- Točivý moment: 54 Nm při 4500 ot/min
- Maximální rychlost: 195 km/h
- Hmotnost: 249 kg
- Zdvih tlumičů: 200 mm vpředu, 190 mm vzadu
- Výška sedla: 840 - 860 mm
- Pneumatiky: přední 110/80 R19, zadní 150/70 R17
- Brzdy: přední: 2x kotouč, zadní: kotouč
- Kapacita nádrže: 22,5 l
KTM 950 LC8
KTM LC8 doporučuji spíše pro zkušené jezdce, jelikož je motor více agresivní a celková údržba je oproti jiným motocyklům trochu složitější.
- Rok výroby: 2003 - 2008
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec s obsahem 942 cm³
- Výkon: 72 Kw při 8000 ot/min
- Točivý moment: 95 Nm při 6500 ot/min
- Maximální rychlost: 225 km/h
- Hmotnost: 230 kg
- Zdvih tlumičů: 210 mm vpředu, 210 mm vzadu
- Výška sedla: 880 mm
- Pneumatiky: přední 90/90 R21, zadní 150/70 R18
- Brzdy: přední: 2x kotouč, zadní: kotouč
- Kapacita nádrže: 22 l
Honda XRV 750 Africa Twin
Motocykl doporučuji i pro začínající jezdce. Jedná se o klasický koncept motocyklu. Afrika Twin nabízí komfortní svezení po silnici pro dva jezdce i mimo silnici.
- Rok výroby: 1990 - 2003
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec do V s obsahem 742 cm³
- Výkon: 44 Kw při 7500 ot/min
- Točivý moment: 62 Nm při 6500 ot/min
- Maximální rychlost: km/h
- Hmotnost: 228 kg
- Zdvih tlumičů: 220 mm vpředu, 214 mm vzadu
- Výška sedla: 860 mm
- Pneumatiky: přední 90/90 R21, zadní 140/80 R17
- Brzdy: přední: 2x kotouč, zadní: kotouč
- Kapacita nádrže: 24 l
Suzuki DL 1000 V-Strom
V-Strom bych již osobně neřadil do cestovních endur, ale díky svým vlastnostem zvládne základní terén jako je polní nebo šotolinová cesta. Vzhledem k litím kolům, zdvihům tlumičů atd. nezvládne těžší terén. Motorka je určená pro pohodlné cestování s občasným sjezdem s asfaltu.
- Rok výroby: 2002 - 2007
- Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec do V s obsahem 996 cm³
- Výkon: 72 Kw při 7500 ot/min
- Točivý moment: 106 Nm při 6500 ot/min
- Maximální rychlost: 215 km/h
- Suchá hmotnost: 228 kg
- Zdvih tlumičů: 160 mm vpředu, 162 mm vzadu
- Výška sedla: 830 mm
- Pneumatiky: přední 110/80 R19, zadní 150/70 R17
- Brzdy: přední: 2x kotouč, zadní: kotouč
- Kapacita nádrže: 22 l
Aprilia Caponord ETV1000
Velice opomíjené cestovní enduro od Aprlilie. Motorka již netrpí drobnými nemocemi jako ostatní z této Italské stáje, je rovnocenným partnerem ostatním motocyklům v této třídě. Nabízí pohodlné sedlo i pro spolujezdce, podobně jako BMW GS. Nabízí vysoký výkon pro dlouhé cestování a drobný terén zvládne s přehledem.
Kove 800X Pro: Nová Generace Cestovních Endur z Číny
Čínský nápor na evropský motocyklový trh je stále větší. Občas se objeví stroj, který zaujme i náročného evropského zákazníka, a mezi takové patří i Kove 800X Pro. Adventura s velkým zaměřením na terén, skutečné cestovní enduro, což potvrzuje i pohled do technických údajů - motor osmistovka jako od KTM s výkonem 95 koní, vysoké zdvihy odpružení, až neuvěřitelně nízká udávaná hmotnost 185 kg, to vše ale za ne zrovna nízkou cenu 269 900 korun.
Design a Vybavení
Po optické stránce Kove 800X Pro vypadá jako 100% cestovní enduro, jeho zaměření vidíte na první pohled. Přední dvouoká maska je věcí vkusu, nicméně důležité je, že celkově kovečko působí velmi lehkým dojmem a jako motorka připravená vyrazit do terénu. Kove to má jinak a klidně byste ho mohli vydávat za přerostlou pětistovku.
Co se výbavy týče, není Kove 800X typický čínský zástupce školy „narveme tam úplně všechno“, v tomhle jde poměrně střízlivou cestou - šusplech pod motorem, moc pěkné zubaté stupačky se snadno vyjímatelnými gumami, hliníková sklopná řadička, hliníkový boční stojan, padací rámy kolem nádrže, bezdušové ráfky obuté do pneumatik Pirelli Scorpion Rally STR, plně nastavitelné Kayaby, přičemž předpětí zadního tlumiče je regulovatelné hydraulicky, a tlumič řízení. Všechno čistě funkční cajky.
Podvozek a Jízdní Vlastnosti
Největším lákadlem Kove 800X Pro je jednoznačně jeho podvozek a celkově štíhlá stavba. Motor je zasazený do dvojitého ocelového rámu, doplněného o již zmiňované plně nastavitelné tlumiče Kayaba. Ty mají hodně zajímavé zdvihy 240 mm vpředu i vzadu, jimiž jen tak nějaká adventura střední třídy nedisponuje.
Kove 800X má dvě tváře, a to silniční a terénní, a v případě cestovních endur je to vždycky o tom, jak se spolu vyladí a na kterou stranu se nahnou misky vah. A tady vám rovnou prozradím, že kovečko je jednoznačně víc enduro než cestovní, přesně jak napovídá jeho vzhled a stavba.
Motor
Jedná se o řadový dvouválec o objemu 799 cm3, který jako by z oka vypadl motoru KTM LC8c. Importér uvádí výkon 71 kW, tedy 96,5 koně, v techničáku se dočtete 69,5 kW, tedy 94,5 koně, což by dávalo potenciál i pro případné škrcení pro A2, o němž ale zatím žádné zprávy nemáme. Točivý moment činí 80 Nm.
Srovnání Cestovních Endur v Terénu
Pepa "Sršeň" Šiler u kultovního motocyklu Honda CRF 1100 Afrika Twin chválil design, kvalitní zpracování a dobře dávkovatelnou spojku. Recenzi velkého cestovního endura KTM 1290 Super Adventure R natočil Sršeň převážně v bahně - a podle toho rakouský motocykl také vypadal.
Redakce časopisu 1000PS vybírá nejlepší motocykly roku v různých kategoriích. Díky Rallye Bosna a dalším testům jsme se také hodně pohybovali po nezpevněných cestách, zejména na dobrodružných motocyklech všeho druhu. Nastal tedy čas určit nejlepší cestovní endura do terénu.
Tabulka Srovnání Parametrů Vybraných Cestovních Endur
| Model | Výkon (kW) | Točivý moment (Nm) | Hmotnost (kg) | Zdvih tlumičů (mm) | Kapacita nádrže (l) |
|---|---|---|---|---|---|
| Aprilia Pegaso 650 | 35 | 54 | 201 | 170/165 | 21 |
| BMW F 650 | 35 | 57 | 199 | 170/160 | 17.5 |
| Honda NX 650 Dominator | 33 | 55 | 178 | 220/195 | 13 |
| Honda XL 600 V Transalp | 37 | 53 | 218 | 200/187 | 18 |
| BMW GS 1150 R | 62.5 | 54 | 249 | 200/190 | 22.5 |
| KTM 950 LC8 | 72 | 95 | 230 | 210/210 | 22 |
| Honda XRV 750 Africa Twin | 44 | 62 | 228 | 220/214 | 24 |
| Suzuki DL 1000 V-Strom | 72 | 106 | 228 (suchá) | 160/162 | 22 |


Zanechat komentář