Cestovní kanceláře Louny: Recenze a důležité informace pro cestovatele

Pojištění cestovních kanceláří chrání klienty před následky úpadku. Cestovní kanceláře mají ze zákona povinnost mít uzavřeno pojištění pro případ svého úpadku; bez platného pojištění nesmějí kancelář provozovat. Doklad o pojištění - certifikát - jsou povinny na vyžádání zájemci ukázat. Pojistné smlouvy se obvykle uzavírají s ročním pojistným obdobím, po jehož uplynutí musí cestovní kancelář buď pojištění prodloužit na další období nebo musí uzavřít pojištění nové, třeba s jinou pojišťovnou. Blízký konec platnosti certifikátu proto nemusí být na závadu.

Díky pojištění vzniká zákazníkovi cestovní kanceláře právo na plnění v případech, kdy cestovní kancelář z důvodu svého úpadku zjednodušeně řečeno nedokončí zájezd nebo ho vůbec neuskuteční. V případě, když k pojistné události dojde v průběhu zájezdu, když je zákazník v cizině, postará se pojišťovna, resp. asistenční služba o to, aby zákazníkovi byly zabezpečeny potřebné služby a návrat domů. Pokud zájezd ještě ani nezačal, řeší pojišťovna refundaci toho, co zákazník cestovní kanceláři za zájezd zaplatil.

Jak ověřit pojištění cestovní kanceláře?

Nejprve byste měli zjistit, u které pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna. Tento typ pojištění totiž provozuje několik pojišťoven. Pokud tam „vaši“ cestovní kancelář najdete, můžete zájezd v klidu zakoupit. Pojistná ochrana ze zákona platí pro všechny smlouvy o zájezdu, uzavřené v době platnosti pojistné smlouvy. Pokud tedy vidíte na certifikátu, že platnost končí např. 30, informujte se u cestovní kanceláře, jak je to s novým certifikátem. Třeba ho jen webmaster nestačil vyvěsit.

Nehledejte pojištění cestovní agentury ani se na ně neptejte, protože to v podstatě neexistuje. Důležité je, že musí jít o platné uzavření smlouvy o zájezdu s cestovní kanceláří. To znamená, že prodávající agentura (nebo prodávající cestovní kancelář) musí mít plnou moc smlouvy jménem organizující cestovní kanceláře uzavírat. To zplnomocnění si buď můžete nechat ukázat - nebo (častěji) může být seznam zplnomocněných prodejců uveden na webech nebo v katalogu dotyčné cestovní kanceláře.

Pročtěte si pečlivě všeobecné smluvní podmínky, kdy vstupuje smlouva v platnost a jak/kam máte uhradit cenu zájezdu. Pokud byste nepostupovali podle smlouvy a dali peníze nezplnomocněné cestovní agentuře (nebo zprostředkující cestovní kanceláři) a ta zkrachovala, měli byste smůlu. Pojištění cestovních kanceláří pro případ úpadku se vztahuje pouze na zájezdy. Jakékoliv jiné služby, které nesplňují definici zájezdu, pojištěny nejsou, ani když je zakoupíte u pojištěné cestovní kanceláře.

Zájezd je zjednodušeně řečeno kombinace dvou nebo více služeb cestovního ruchu, když trvá víc než 24 hodin - a pokud trvá méně, tak když je v ní obsaženo přenocování. Při koupi zájezdu se zpravidla setkáte s dvojím pojištěním: pojištěním CK pro případ úpadku a s cestovním pojištěním. Nemá to navzájem nic společného! Pojištění pro případ úpadku uzavírá cestovní kancelář a musí je mít, když prodává zájezdy. Cestovní pojištění se vztahuje k vaší osobě, resp. vašemu majetku či povinnostem a je na vašem rozhodnutí, zda a v jaké šíři je uzavřete. Některé cestovní kanceláře zahrnují základní cestovní pojištění přímo do zájezdu. Vypadá to jako vnucování, ale má to svou logiku.

Při případné nešťastné události, zvláště většího rozsahu, je výhodné, aby delegát cestovní kanceláře ihned věděl, u které pojišťovny jsou klienti pojištěni, jednal se stejnou asistenční službou, případně navštěvoval nemocné ve stejném zdravotnickém zařízení.

Propad cen paliva a palivové příplatky

Před dvanácti lety začaly kvůli drahé ropě zavádět aerolinky na celém světě palivové příplatky, které chtěly zrušit, až cena ropy opět klesne. V současnosti jsou ceny ropy dokonce nižší než v roce 2004, ale palivový příplatek stále u řady aerolinek existuje jako relikt z minulosti. Cena leteckého paliva kerosinu se přitom dokonce dostala na nejnižší úroveň od prosince 2003, když se jeden galon podle údajů agentury Bloomberg v New Yorku prodával 20. ledna za 81 centů. Od začátku roku 2014 se pak cena kerosinu propadla o sedmdesát procent.

Palivový příplatek ale stále hraje v ceně letenky významnou roli. Například u zpáteční letenky z Prahy do Londýna z konce února u SmartWings představuje příplatek zhruba polovinu z celkové částky 4631 korun. U stejné letenky Českých aerolinií (ČSA) je pak jeho výše 2168 korun z celkové ceny letenky 4885 korun. Letecké firmy evidentně na své dřívější sliby rychle zapomněly. „Ve větším rozsahu ke snížení nebo zrušení palivového poplatku nedošlo. Dopravci snížení ceny paliva podle všeho uvítali jako možnost dosažení lepšího ekonomického výsledku,“ zdůrazňuje Věra Janičinová, ředitelka prodeje letenek Student Agency.

Levná ropa jde ostatně aerolinkám k duhu na celém světě. Americké firmy Delta Air Lines, United Continental Holdings a Southwest Airlines zveřejnily výsledky, z nichž vyplývá, že loni zaplatily o 7,6 miliardy dolarů méně za palivo. Společnosti by navíc ušetřily ještě více, pokud by neměly nasmlouvány dodávky kerosinu dlouho dopředu za vyšší ceny. Příklad zpáteční letenky ČSA z Prahy do Londýna (letiště Gatwick) na 26. Tuzemští dopravci ale nepovažují příplatek za problém. „Pro cestující je rozhodující celková cena letenky. Zrušení palivového poplatku by na výslednou cenu letenky vliv nemělo,“ uvádí mluvčí ČSA Daniel Šabík. O zrušení příplatku aerolinky nyní neuvažují.

Podle mluvčí Travel Servicu Vlaďky Dufkové na změny paliva reaguje společnost u cen letenek průběžně. Letecké firmy navíc upozorňují, že ceny letecké přepravy po celém světě klesají a zlevnění pocítili rovněž čeští cestovatelé. „Průměrná cena letenky na českém trhu klesla asi o deset procent. Týkalo se to zejména cen letenek do USA, ale také do Řecka, Dubaje, Istanbulu,“ dodává Janičinová.

Palivový příplatek je navíc podle tuzemských aerolinek jen jednou složkou z ceny. „Čím dál více rostoucí nároky na provozní bezpečnost, náklady spojené s kompenzacemi a geopolitická rizika v letecké dopravě zvyšují provozní náklady aerolinek,“ upozorňuje Šabík. Náklady společností ovlivnila rovněž intervence České národní banky na oslabení koruny. „Osmdesát procent našich celkových nákladů na letovou hodinu hradíme v amerických dolarech. Za situace, kdy došlo k oslabení koruny vůči dolaru, prostor k dalšímu snižování cen letenek, které jsou již nyní tak nízké, nevidíme,“ uvádí Dufková.

Propad cen paliva se však již na palivových poplatcích částečně projevil. „Poplatky jsou nižší, některé letecké společnosti je převádějí zpátky do tarifu,“ dodává Pavel Němec, šéf české části HRG Worldwide. Ta zajišťuje cestovní služby pro korporátní klienty. Palivový příplatek už podle něj nemá například u letů do Londýna společnost British Airways. V listopadu 2015 pak podle Janičinové zrušila příplatek společnost Air France u letenek do Asie a Evropy.

K rušení příplatku ve světě přistoupily rovněž japonské firmy, a v Hongkongu ho dokonce zakázal letecký úřad Civil Aviation Department. Na druhé straně někteří přepravci sice palivový příplatek zrušili, ale zároveň vytvořili zcela nové poplatky. To je příklad německé Lufthansy a jejího mezinárodního příplatku. „Pokrývá náklady, které jsou mimo naši kontrolu, jako jsou poplatky za řízení letového provozu, platby za emisní povolenky apod.,“ prohlásil již dříve mluvčí Lufthansy Boris Ogursky.

Hraní s palivovými příplatky a dalšími druhy poplatků ale není ze strany leteckých firem samoúčelné. Palivový příplatek totiž hraje roli například při ceně, kterou platí klienti za bonusové letenky. Za nasbírané míle či body mohou členové věrnostních programů získat bonusovou letenku. U ní ale musí pasažér ještě zaplatit letištní taxy a právě palivový příplatek. „U Air France doplatí ve skutečných penězích letištní taxy k dnešnímu dni zhruba 1432 korun, u ČSA nad rámec těch samých letištních tax klientovi ještě naúčtují 2168 korun, tedy celkem 3600 korun,“ srovnává Plašil.

Asociace cestovních kanceláří proto chce, aby letecké společnosti palivový příplatek zrušily. Ovšem nejen kvůli tomu, že poškozuje nejen cestující, ale rovněž prodejce letenek. „Výzvu ACK ČR lze vnímat jako prostředek navýšit prodejní provize pro agentury,“ tvrdí Vlaďka Dufková. Podle Plašila je ovšem současná situace nefér.

První letošní krach cestovky

Akvila Travel přiznává dluhy ve výši přes 16 milionů korun, především menším prodejcům a některým ubytovacím zařízením v zahraničí. Vyplývá to z údajů v insolvenčním rejstříku. Akvila Travel na začátku roku vyměnila jednatelku i majitele: tříčtvrtinový podíl přededla firma Tvarbet Moravia na bulharského občana Shefki Yumireva. Cestovka přerušila současně svoji živnost.

Firma v návrhu přiznává dluhy ve výši přes 16 milionů korun, především menším prodejcům a některým ubytovacím zařízením v zahraničí, například v Řecku, Bulharsku a Turecku. Dluží také svým někdejším společníkům. Pro letošní sezonu firma nezískala pojištění proti úpadku, naposledy byla cestovka pojištěna u společnosti Uniqa. „Zájezdy už neprodáváme, ukončujeme činnost,“ potvrdila zaměstnankyně cestovní kanceláře. Webové stránky firmy zatím i s nabídkou zájezdu fungují.

Cestovka se dostala do potíží už v roce 2013, kdy náhle z trhu odešel charterový dopravce Holidays Czech Airlines. Firma tehdy měla vytištěné katalogy, ale najednou musela hledat jiného dopravce. V dobách své největší slávy mívala tržby kolem čtvrt miliardy korun, podle posledních dostupných výsledků za rok 2013 ale spadla pod hranici 200 milionů korun.

Cestovka působila i jako konsolidátor pro ostatní moravské cestovky pro kapacity v letadlech ČSA, letecké společnosti už ale tyto služby nepotřebují. Její původní majitelka Helena Počová později prodala podíl stavební firmě Tvarbet Moravia, která cestovce půjčila pět milionů. Nakonec ale s finanční injekcí neuspěla.

Lidé, kteří koupili zájezd před vyhlášením insolvence, by se měli obrátit na na pojišťovnu Uniqa. „Tato skutečnost byla vyhodnocena jako pojistná událost ve vztahu ke klientům, kteří zakoupili zájezd v době trvání pojistného krytí, tedy do konce loňského roku. Ihned započalo vyřizování pojistné události, na němž CK plně spolupracuje a poskytuje Uniqa pojišťovně součinnost a potřebné podklady. Všichni postižení klienti byli už vyrozuměni a vyzváni, aby uplatnili vůči Uniqa pojišťovně svůj nárok za neuskutečněné a zaplacené služby.

Travel Service v roce 2015

Soukromý letecký dopravce Travel Service přepravil v loňském roce celkem 5,7 milionu cestujících. Ve srovnání s rokem 2014 jde o pětiprocentní růst. O něco nižší růst zaznamenal dopravce na českém trhu, na letech vypravovaných z českých letišť cestujících meziročně přibylo o 2,8 procenta na 2,25 milionu pasažérů. Na českém trhu dominovaly pravidelné linky pod značkou SmartWings.

Z celkového počtu 2,25 milionu pasažérů dvě třetiny letěly pravidelnými linkami. Segment pravidelné přepravy, který dopravce dlouhodobě posiluje na úkor takzvaných charterových letů objednávaných cestovními kancelářemi, rostl během loňska o téměř 16 procent. Travel Service na trhu působí od roku 1997. Je lídrem v charterové dopravě v ČR, na Slovensku a v Maďarsku, významný podíl trhu má v Polsku. Zároveň je spolumajitelem Českých aerolinií, ve kterých drží 34procentní podíl.

Flotilu společnosti tvoří čtyři desítky letadel, většinu z nich tvoří letouny Boeing 737. V úterý společnost oznámila záměr nakoupit 16 dalších boeingů za 737-8 MAX za desítky miliard korun. Na pravidelných linkách provozovaných pod značkou SmartWings nabízí vlastní přímé lety do 51 destinací, ve spolupráci s partnerskými aerolinkami pak nabízí 80 přímých spojení. V roce 2014 klesl společnosti zisk po zdanění na 60 milionů korun. Travel Service patří do skupiny Unimex Group. Vlastní ji podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal.

Řecký turistický průmysl čelí výzvám

Řecký turistický průmysl čekají letos kvůli migrační krizi horší časy, a to zejména kvůli výraznému poklesu objednávek týkajících se pobytů na ostrovech v Egejském moři. Podle řeckého listu Kathimerini například počet rezervací ubytování na ostrově Lesbos poklesl oproti loňskému roku o 90 procent, na ostrově Samos o 40 procent. Právě ostrovy poblíž tureckého pobřeží jsou nejčastějším cílem uprchlíků, kteří přeplouvají z Turecka do Řecka na malých člunech.

Podle Kathimerini se zájem turistů o ostrovy v Egejském moři výrazně snížil, některé cestovní kanceláře tak ruší už i nasmlouvané pobyty. Také letecké společnosti už zrušily první charterové lety a firmy provozující okružní plavby Středozemním mořem mění trasy a ostrovům s největším přetlakem běženců se vyhýbají. Cestovní ruch je pro Řecko jedním z hlavních hnacích motorů ekonomiky.

Negativní zkušenost s cestovní kanceláří Bolero

Až desetileté vězení hrozí manželům, kterým patřila cestovní kancelář Bolero. Když se cestovce přestalo dařit, začali si brát půjčky, které se jim pak nedařilo splácet. Pohledávky činí přes 16 milionů korun. Policie nyní dvojici obvinila. Případ se týká jihočeské cestovní kanceláře Bolero s hlavním sídlem v Třeboni a několika pobočkami po kraji. O jejím krachu iDNES.cz informoval v roce 2013 (článek zde). Na oficiálním webu společnosti se tehdy objevilo, že končí.

Mnozí zákazníci pak marně čekali před pobočkami na to, co se bude dít dál. V tu chvíli asi jen samotní majitelé tušili, v jak obrovských problémech jsou. Manželé, muž ve věku 59 let a žena 52 let, podle policie pravděpodobně už v letech 2011 až 2013 jako fyzické osoby uzavřely na různých místech Jihočeského kraje smlouvy o půjčce. Získané peníze vložili do firmy na úhradu provozních výdajů.

„Poskytovateli půjčky se zavázali, že budou v pravidelných splátkách hradit své závazky, ačkoli dobře věděli, že jim nebudou z důvodu velmi špatné ekonomické situace moci dostát,“ upozornil jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura. O tom podle něj věděli už od první poloviny roku 2011, přesto skutečnost zatajili a vypůjčené peníze následně nevrátili. Nejméně v 15 případech tak způsobili celkem škodu za bezmála 10 milionů korun.

Žena od července 2011 do května 2013 na různých místech České republiky a Evropy objednávala a odebírala poznávací a pobytové zájezdy. I při tom podle policie věděla, že kvůli velmi špatné ekonomické situaci firmy nebude schopna dostát svým závazkům. „V nejméně 525 případech v úmyslu získat neoprávněný majetkový prospěch způsobila škodu za více jak 6 259 000 korun,“ uvedl Bajcura. Podobně její muž stejným způsobem nejméně v 19 případech získal částku 839 000 korun.

Původní škoda narostla až do výše 25,6 milionu korun. Část dluhů se podařilo splatit, i tak stále pohledávky činí přes 16,2 milionu korun.

Recenze cestovní kanceláře

Ráda bych poděkovala panu Gabrielovi za ochotu s jakou nám pomáhá vždy s výběrem dovolené. Je velice příjemný, dovolená s jeho CK byla vždy k naší naprosté spokojenosti! Děkujeme! 25. 7. 2025

Pozor na nepojištěné „cestovní kanceláře“ | podcast o cestování

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *