Československo těsně po sametové revoluci žilo jinými událostmi, než byl návrat „socialistické“ expedice. Tři roky strávili její účastníci na cestách, o jejich zážitky však nebyl příliš velký zájem. Navázané obchodní kontakty ztratily smysl a členové byli i doma některými podezříváni z vyzvědačství.
Výsledky cesty nebyly uveřejněny v plánovaném rozsahu. Sešlo ze sestavení 56 dílného seriálu z natočeného materiálu a k divákům se nedostal ani dvoudílný celovečerní dokument. Nakonec o expedici přeci jenom vyšly čtyři knihy.
Donedávna jediný ucelenější a veřejně dostupný film o Tatře kolem světa pochází ze seriálu ČT Zapomenuté výpravy. Martin Zikmund, který zmínky o výpravě hltal už jako malý kluk, se naštěstí rozhodl postavit výpravě monumentální pomník v podobě webových stránek TatraKolemSveta.cz . Na nich najdete domácí videa natočená členy expedice, spoustu fotografií, vše o Tatře 815 GTC a ... vlastně úplně všechno, co po expedici zůstalo.
Osudy členů expedice
Mnozí z nich mají životy, které by vydaly každý na pořádnou knihu. Dle mého byly osudy každého z nich do určité míry ovlivněny změnou režimu, do kterého se vrátili. U někoho vyloženě k lepšímu, u někoho to byla prostě absolutní změna, kterou zatím nedokážu posoudit. O osudech členů expedice zatím údaje sbírám, přeci jen mi chybí kontakt s částí expedice či jejich rodinnými příslušníky. Snad se mi jednou podaří dát vše dohromady tak, abych to mohl uveřejnit na stránkách projektu a mělo to nějakou informační hodnotu.Co se týče cestování, tak překvapivě nejstarší člen expedice - ing. Stanislav Synek - stále neuhasil svůj vnitřní cestovatelský oheň a vloni začátkem srpna vyrazil autem sám na 72 dnů po Balkáně. Přespával v autě, jezdil po krásných či zajímavých místech, taková jeho běžná dovolená. A to letos oslaví 80 let. Cestovatel a dobrodruh každým coulem.
Tragické momenty expedice
Expedice neměla úplně hladký průběh, bohužel došlo i na tragické momenty. Toto je velmi citlivé téma a ani čas některé věci nezahojil. Dle materiálů, které mám a dle vyprávění je nejvíce pravděpodobné, že šlo o tragickou shodu náhod. Stalo se to 27. června 1989 po natáčení Tatry projíždějící nádherným údolím řeky Hunzy. Jiřího Stöhra vystřídal ve člunu ing. Aleš Novák a s Dr. Jenišem vyrazili po proudu na krátkou plavbu, kde zřejmě narazili na nějakou vodní překážku a člun se převrhl.Dr. Jeniš byl fyzicky nejzdatnějším členem expedice, tudíž se lze jen domnívat, že se při pádu nějak nešťastně udeřil (přilby tehdy neměli), což mu v kombinaci s ledovou vodou himalájské řeky zřejmě pak zabránilo dostat se rychle z vody. Posádka byla v momentu nehody bohužel za zatáčkou silnice nad řekou a když člun spatřili, tak plul po řece již převrácený. Nedaleko našli pouze vyděšeného ing. Nováka, který se snažil dostat z vody na břeh. Po Dr. Jenišovi pátrali všichni za účasti místních i místní policie nepřetržitě tři dny. Nikdy se jeho tělo nenašlo.
Dle všeho to byla pro všechny i pro expedici značná ztráta. Člověk, se kterým jste více jak dva roky 24 hodin denně a žijete s ním na několika metrech čtverečních a on najednou zmizí - to je něco, na co se nedá nijak připravit, ani se s tím nelze nějak univerzálně vyrovnat. Myslím, že pro některé to byl prožitek, který je poznamenal na celý život.
Expedice tím přišla o ten rozměr, který jí dával právě Dr. Jeniš - focení a natáčení z motorového rogala (Dr. Jeniš řídil, Jiří Stöhr natáčel), skoky padákem, atp. Nic z toho se už dál během expedice nekonalo.
Do ČSFR expedice přijela bez Františka Jeniše, který po cestě tragicky zahynul.
Drama v Guatemale
Událost v Guatemale asi nejlépe popsal PhDr. Petr Bárta ve své knize Tatra Kolem Světa - Cestovní Deník v kapitolách 32 a 33, jehož úryvek používám i v úvodu sekce “O expedici” na stránkách TatraKolemSveta.cz. Sám bych asi nikdy lépe nevylíčil to, co se tam stalo. Z textu jsou úžasně cítit prožité emoce a vyprávění je skutečně nadmíru poutavé.Pokusím se snad jen o strohý popis situace. Po pár dnech v Guatemale, celodenním natáčení v okolí mayských pyramid Tikalu a několika dnech cesty směrem k hlavnímu městu, byla uprostřed noci, během zastávky na spaní, celá posádka i s autem zadržena a za celkem dramatických podmínek převezena do vojenské věznice v hlavním městě. A to vše v den prvního výročí expedice.
Následovalo dlouhých devět dnů vyjednávání, diplomatických depeší na různých úrovních. Tou dobou byl v Guatemale i zpravodaj Ján Puchovský, který sledoval celou tu situaci zvenku, ale v kontextu Guatemaly, nikoliv jako my v kontextu Evropy, potažmo východního bloku, resp. jeho tisku.
Po devíti dnech vězení byli všichni propuštěni a vrženi zpátky do značně zdemolované Tatry a měli osm hodin na opuštění země. Přejeli tedy po té nejlepší silnici zpět do Mexika, kde dávali auto a výbavu několik týdnů dohromady. Některé filmové materiály se nepodařilo zachránit, stejně tak jako některou elektroniku, na kterou již znovu nestačil rozpočet.
Jiná věc jsou důvody zatčení. Oficiálně šlo nejdříve o podezření ze špionáže. Zjevně někoho polekala výbava auta, že mohou složit letadlo a létat si nad pyramidami a ještě u toho natáčet a fotit. To bylo asi pro v té době vojenskou diktaturu moc.
Co se týče neoficiální důvodů, tak by v tom mohla figurovat i FBI či CIA, které expedici sledovaly de facto větší část cesty po Severní Americe. A několikrát i důkladně kontrolovaly, avšak bez nějakých “špiónských” výsledků. Za což mohla být Guatemala de facto mstou. Jsou to však všechno jen dohady, nicméně některá prohlášení otisknutá v tehdejším tisku jsou zajímavá.
Současnost a odkaz expedice
Webová platforma worldee.com, která pomáhá cestovatelům sdílet, vizualizovat a uchovávat cestovatelské zážitky a především fotografie, je novou českou sociální sítí. Jejím cílem je sdružovat cestovatele, kteří ve worldee.com naleznou místo pro uchování svých vzpomínek, ale také inspiraci od dalších uživatelů této sítě. Každý cestovatel si zde může zdarma vytvořit profil, kde lze prezentovat své cesty a inspirovat se zážitky jiných uživatelů stránky.
Pomocí worldee.com je možné zaznamenat přesné trasy, odkud a kam jste putovali, a doplnit je o fotky, důležité cestovatelské informace a další poznámky. Následně přehledně vidíte, kolik zemí jste již procestovali a kolik jednotlivých cest jste uskutečnili. Podle zakladatele Tomáše Zapletala jde o praktický cestovatelský deník pro všechny současné dobrodruhy.
Mezi tisíci uživateli, kteří se dosud k worldee.com přidali, je nově možné sledovat také osudy posádky projektu Tatra Kolem Světa 2, která si to v únoru letošního roku namířila na cestu dlouhou 270 000 kilometrů s cílem navštívit téměř 70 zemí světa. Výprava v ikonickém voze navazuje na slavnou expediční výpravu z přelomu 80. a 90.
První expedice vyrazila do světa v roce 1987 a k jejím hlavním úkolům patřila propagace kopřivnické automobilky Tatra ve světě. Z cesty měly mimo jiné vzniknout dva celovečerní filmy a televizní seriál. Do Prahy se ale výprava vrátila až v květnu 1990 po pádu komunistického režimu, kdy zájem lidí opadl.
Výprava v 80. letech jela upraveným vozem Tatra T 815 GTC. Její nástupci mají k dispozici rovněž speciál, vůz Tatra T 815 4x4 v expediční úpravě. Auto má hliníkovou nástavbu vážící pouhých 1380 kilogramů. Expedice bude rozdělena do tří etap, vůz na jednotlivé kontinenty přepraví loď.
Celkové náklady expedice od koupě vozu přes stavbu obytné části po přepravu se odhadují až na 25 milionů korun.
Z filmů i seriálu sešlo, vzniklo jen několik knížek, dobových televizních reportáží nebo plechové a papírové modely speciálního auta. Stínem výpravy byla smrt jednoho z jejích členů Františka Jeniše, který zahynul při sjíždění řeky v Pákistánu.
| Expedice | Start | Cíl | Vůz | Účel |
|---|---|---|---|---|
| Tatra kolem světa (1987) | 18. března 1987, ČSSR | ČSFR (po 37 měsících) | Tatra T 815 GTC | Propagace automobilky Tatra |
| Tatra kolem světa 2 | Únor 2020 | 70 zemí světa | Tatra T 815 4x4 | Cestování, sdílení zážitků |


Zanechat komentář