Povinné pojištění cestovní kanceláře: podmínky a postup v případě úpadku

Odjezd na dovolenou si řada z nás spojuje s velkým očekáváním a hlavně několika dny nebo týdny zaslouženého odpočinku. Pokud pravidelně cestujete s cestovní kanceláří, určitě jste již nejednou narazili na takzvané pojištění proti úpadku. Pojištění záruky pro případ úpadku chrání zákazníky cestovních kanceláří v situacích, kdy nejsou schopny dostát svým závazkům z důvodu insolvence. K čemu tohle pojištění slouží a jak získat peníze zpět v případě krachu cestovky?

Dle zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu je toto pojištění povinné pro všechny cestovní kanceláře.

Jak začít podnikat? | KOVY

Kdo musí mít uzavřené pojištění proti úpadku

Ze zákona musí mít od roku 1993 pojištění proti úpadku sjednané každá cestování kancelář, která podniká na českém trhu. Je však třeba říci, že se tato povinnost nevztahuje na cestovní agentury, protože agentury zájezdy pouze přeprodávají. Povinností cestovních agentur před uzavřením smlouvy o zájezdu však je předložit zájemci na jeho žádost doklad o pojištění pro případ úpadku dané cestovní kanceláře.

Jak ověřit, že má cestovní kancelář platné pojištění proti úpadku

Ještě předtím, než začnete vybírat konkrétní destinaci nebo zájezd, zkontrolujte, jestli má pořádající cestovní kancelář platné pojištění proti úpadku. Tuto informaci snadno ověříte některým z následujících způsobů:

  • Na webových stránkách jednotlivých pojišťoven, kde jsou průběžně zveřejňovány cestovní kanceláře, které mají uzavřené pojištění.
  • Osobně na provozovně cestovní kanceláře, která je povinna předložit před uzavřením smlouvy zájemci na jeho žádost doklad o pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře.
  • Na webových stránkách zprostředkovatele (cestovní agentury) jsou uvedeny cestovní kanceláře, s nimiž daná agentura spolupracuje. Společně s těmito informacemi zde naleznete i dokumenty týkající se pojištění jednotlivých cestovních kanceláří proti úpadku.
  • Na oficiální webové stránce pořádající cestovní kanceláře (typicky sekce „Zajištění proti úpadku“ nebo „Pojištění CK“).

Cestovní kancelář má povinnost předat zákazníkům současně s cestovní smlouvou také potvrzení o pojištění, které by mělo obsahovat označení pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události.

Vzor kartičky insolvence

Seznam pojištěných CK

Další informace naleznete např. zde: Seznam pojištěných CK

Na co se vztahuje pojištění proti úpadku

Výčet záruk souvisejících s pojištěním proti úpadku je zakotvený v § 6 zákona č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Obecně je možné říci, že se pojistka vztahuje na situace, kdy dojde z důvodu úpadku cestovní kanceláře k:

  • Neposkytnutí dopravy Pojištění myslí na situaci, kdy cestovní kancelář neposkytne zákazníkovi dopravu ze zahraničí do České republiky za předpokladu, že měla být součástí zájezdu.
  • Nevrácení zaplacené zálohy nebo ceny zájezdu V případě, že cestovní kancelář zbankrotuje, může dojít k tomu, že vám nevrátí peníze za zaplacený zájezd. Díky pojištění proti úpadku vám však budou peníze vráceny, a to maximálně do sjednané pojistné částky.
  • Neuspořádání zájezdu Vrácení peněz v plné výši, které jste za zájezd zaplatili, na vás čeká také v případě, že cestovní kancelář před odjezdem na zájezd zbankrotuje a zájezd se neuskuteční.
  • Nutnost přerušení zájezdu Dojít může i k tomu, že cestovní kancelář zbankrotuje v průběhu vaší dovolené a vy budete nuceni zájezd přerušit a vrátit se domů. V tomto případě vám pojištění proti úpadku proplatí náklady za předčasný návrat domů, a to včetně ubytování, stravy a dopravy.

Jak postupovat v případě, že cestovní kancelář zkrachuje

Pokud se dozvíte nemilou zprávu o krachu cestovní kanceláře, nevěšte hlavu. Jde sice o nepříjemnou, ale ne o neřešitelnou situaci. Pokud měla cestovní kancelář sjednané pojištění proti úpadku, výše zmíněné závazky za ni převezme odpovědná pojišťovna. Co udělat proto, aby vám pojišťovna peníze proplatila? Řiďte se čtyřmi jednoduchými kroky.

Krok 1: Ověřte si, že je informace o úpadku pravdivá

Ne všechny informace, které najdete na internetu, jsou pravdivé. Než tedy přistoupíte k dalším krokům, v první řadě se přesvědčte o tom, že je tato informace opravdu pravdivá. Jak? Informaci o úpadku můžete zjistit na webových stránkách dané cestovní kanceláře, případně na její infolince, pokud je stále dostupná. Tuto informaci najdete i na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

Krok 2: Zjistěte datum a číslo rozhodnutí o úpadku

Datum a číslo rozhodnutí o úpadku po vás bude vyžadovat pojišťovna pro uplatnění pojistné události. Veškeré informace, jež se vztahují k insolvenčnímu řízení fyzických i právnických osob, jsou k dispozici v insolvenčním rejstříku, který spravuje Ministerstvo spravedlnosti ČR.

Krok 3: Nahlaste pojistnou událost pojišťovně

Jako klient krachující cestovní kanceláře máte povinnost nahlásit pojistnou událost pojišťovně, u které má daná kancelář sjednané pojištění. Pro uplatnění pojistné události si nachystejte tyto dokumenty:

  • doklad o úhradě zájezdu (např. fakturu, potvrzení o platbě),
  • cestovní smlouvu,
  • doklad o tom, že zájezd nebyl uskutečněn (např. potvrzení od cestovní kanceláře, letenky),
  • kopii rozhodnutí o úpadku cestovní kanceláře.

Krok 4: Počkejte na vyplacení pojistného plnění

Poté, co pojišťovna ověří oprávněnost vašeho nároku, vyplatí vám pojistné plnění.

Povinnosti cestovní kanceláře

Cestovní kancelář je povinna předložit ministerstvu do 10 pracovních dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese nebo ve stejné lhůtě ode dne vzniku práva provozovat živnost platnou pojistku (§ 8a odst. 2 zákona č. 159/1999 Sb.). Při změně nebo uzavření nové pojistné smlouvy zaslat ministerstvu stejnopis nebo úředně ověřenou kopii této smlouvy a zároveň s tím i kopii pojistky, která se k této pojistné smlouvě váže.

Cestovní kancelář dále:

  • nesmí zprostředkovat prodej zájezdů podle § 2 odst. 3 písm. v souladu s rozsahem předmětu podnikání udělené koncese
  • předávat pojišťovně měsíčně, nejpozději do 25. dne bezprostředně následujícího kalendářního měsíce, údaje o počtu cestujících, počtu prodaných zájezdů a zprostředkovaných spojených cestovních služeb, souhrnné ceně za prodané zájezdy a souhrnné částce plateb od zákazníků za spojené cestovní služby, výši záloh za zájezdy, výši tržeb za zájezdy nebo tržeb za spojené cestovní služby, a výši za prodané poukazy na zájezd.

Doklady se zasílají buď prostřednictvím provozovatele poštovních služeb na adresu: Ministerstvo pro místní rozvoj, Odbor cestovního ruchu, Staroměstské náměstí 6, 110 15, Praha 1, nebo datovou schránkou (identifikátor datové schránky: 26iaava), popř.

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *