Cestovní enduro je univerzální motocykl určený pro všechny druhy povrchů a je určeno především na cestování. Není proto jednoduché vybrat ideální pneumatiku, která vás podrží na dokonalém asfaltu, ale i na rozbahněné polní cestě. V našem článku naleznete velký přehled motocyklových pneu na cestovní endura.
Jaké pneumatiky na cestovní enduro? S touto otázkou jsem se setkal již vícekrát. Na tuhle otázku lze ale jen odpovědět otázkou, co pro vás znamená cestovní enduro? Pro někoho znamená cestovní enduro motorku s kterou jezdí do práce a jednou za týden to vezme zkratkou přes polňačku, pro druhé je to ale motorka s kterou jede do Mongolska a cestu má naplánovanou na pár měsíců. Už chápete proč nelze na tuto otázku jednoznačně odpovědět?
Zkušenosti s jednotlivými typy pneu jsou různé, někdo preferuje značku, někdo cenu, někdo výdrž.
Vysvětlení k přehledu:
- Určení silnice/terén - někteří výrobci uvádějí přímo určení pneu na silnici/terén. Jelikož tento poměr nenajdeme u všech výrobců je doplněn dle našich odhadů.
- Ceny pneu se mění podle rozměru v tabulce používáme cenu pro přední pneumatiku 90/90 R21 a zadní pneumatikou 130/70 R17, tedy nejběžnější rozměr.
Test pneumatik pro cestovní endura
Bikeři magazínu MOTORRAD vyrazili na 3 500 kilometrů dlouhou vyjížďku s cílem otestovat 6 párů silničních pneumatik. Jejich volba padla na cestovní enduro BMW R 1250 GS s rozměry 120/70 R19 a 170/60 R17. Pro náročné porovnání pneumatik tentokrát komisaři vybrali 3 disciplíny. Na venkovských a vedlejších silnicích hodnotili reakce, stabilitu i přenos hnacích sil při plném zatížení. V silném dešti zase prověřili, jak si dezén poradí s mokrým asfaltem. Pořadí dezénů jsme určili součtem bodů z jednotlivých disciplín. Pro vás nicméně konečná známka nemusí být to nejdůležitější, zohledněte hlavně svůj styl jízdy.
Šest pneumatik bylo testováno na BMW R 1250 RS v rozměrech 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17, aby se prokázaly jejich vlastnosti. Tři značky se stejným počtem bodů dokazují, jak blízko mohou být cestovní pneumatiky i po 2000 kilometrech testovací vzdálenosti. Pouze 1,2 sekundy dělí pneumatiky v individuálním hodnocení a v součtu všech bodů je dělí pouze jeden bod.
Testované pneumatiky a jejich vlastnosti
- Michelin Road 6 GT: Nejnižší opotřebení, nejrychlejší čas na kolo za mokra a bohatá zpětná vazba na suchu - Road 6 GT nevykazuje žádné slabiny v žádné disciplíně.
- Pirelli Angel GT II: Je doporučením pro sportovní jezdce. Pneumatika s dobrou stabilitou v přímém směru. Zvláště sportovní jezdci budou moci ocenit její přednosti. Přilnavost za mokra je vynikající.
- Dunlop: Je nejagilnější pneumatika v testu, která pomáhá těžkopádným vozidlům skákat, ale na hbitých vozidlech může působit nestabilně. Dunlop a Michelin si zachovávají svůj od začátku hbitý a praktický charakter, zatímco Pirelli si zachovává svou stabilitu při rychlém zatáčení.
- Continental RoadAttack 4 GT: Je sportovní pneumatika s pomalejším řízením a dobrou stabilitou v přímém směru. Nový Metzeler se nemůže úplně dostat na vrchol a umisťuje se spolu s Continentalem do středu pole. Continental je také dobrý, ale s mírnými slabinami v přilnavosti a přesnosti řízení.
- Bridgestone T32: V novém stavu T32 přesvědčuje svým vyváženým ovládáním a velmi dobrou stabilitou v přímém směru. Bridgestone T 32 bohužel negativně vyniká z testovacího pole, protože na předním kole už mává bílou vlajkou a volá "hotovo".
Také Metzeler ztratil peří, ale velmi rovnoměrně vpředu i vzadu a bez větších negativních vlivů na jízdní chování. Continental dělá totéž.
| Pneumatika | Běžné silnice (max. 150) | Na mokru (max. 100) | Opotřebení (max. 100) |
|---|---|---|---|
| Continental Trail Attack 3 | 138 | 92 | 90 |
| Pirelli Scorpion Trail II | 137 | 94 | 86 |
| Michelin Anakee Adventure | 132 | 98 | 86 |
Doporučení pro výběr pneumatik
V našem přehledu nenajdete klasické enduro pneumatiky (špunty), které na silnici velice rychle ubývají. Ale ani pneumatiky určené převážně na silnici.
MotoRama doporučuje:
- Mitas Enduro Trail+ (50/50): Vylepšená verze oblíbené pneumatiky E07. Ideální na cesty s kombinací suchého offroadu a silniční jízdy.
- Michelin Anakee Adventure (80/20): Pneumatika určena převážně na silnici s občasnou jízdu na nezpevněné cesty.
Pneumatiky pro cestovní endura jsou obvykle navržené primárně pro jízdu na silnici, i když zvládnou i pořádné řádění v terénu. Tomu odpovídá použitý vzorek na pneumatikách. I přesto se konstrukce jednotlivých pneu pro endura liší podle toho, v jaké míře mají být pro jízdu v terénu využívané. Výrobci označují doporučené využití pneu v procentech, např. 80/20 nebo 70/30 (využití v 70 % procentech na silnici, v 30 % v terénu).
Ruku na srdce - pro cesty po naší vlasti jsou enduro mašiny jako stvořené. Silnice plné výtluk, nerovností a štěrkového posypu najdeme na každém rohu. Konkrétně model pro endura ContiTrailAttack 3 dlouhodobě boduje v kategorii ovladatelnosti a vyznačuje se i přesnou zpětnou vazbou v ostrých zatáčkách. Pneu sklízí úspěchy i v nezávislých testech, například v testu enduro pneumatik Motorrad 2019 získala pomyslné zlato. Ve srovnání s konkurencí však v čistokrevných off-road podmínkách mírně zaostává.
Už v roce 2019 představil Dunlop nové pneumatiky Trailmax Meridian, které byly navržené s ohledem na specifické požadavky adventure cestovních mašin. Pneu vyniká stabilitou, kterou zajišťuje jak na suché, tak mokré vozovce. Výrobci se totiž podařilo vyvinout dezén, který při jízdě snadno odpuzuje vodu, ale současně si zachovává skvělou přilnavost na suchém povrchu. Pneumatiky Trailmax Meridian podávají slušné výsledky i při jízdě v terénu. Dunlop považuje schopnost off-road jízdy za standard, což je na gumách opravdu vidět.
Zatím jsme zmínili modely pneumatik, které si s terénem poradí, ale navržené jsou převážně pro jízdu po silnici. U pneu Mitas E-09 je tomu naopak. Podle výrobce jsou vhodné z 80 % do terénu a jen z 20 % na cesty. V bahně, hlubokém písku nebo na mokré hlíně si Mitaska vede skutečně dobře.
Chcete vsadit na jistotu? Nemusíte se dlouho rozhodovat. Jde o osvědčenou pneu, která je na trhu řadu let a prošla si mnoha zkouškami ohněm. V minulosti na ní například motocyklový novinář Jaroslav Šíma projel jako doprovodný jezdec celou Rallye Paříž-Dakar.
Pořád nevíte, jestli pro vás některá z výše zmíněných pneu bude tou pravou? Výběr vám usnadní nezávislé testy pneumatik, ve kterých mezi sebou soupeří modely od různých výrobců a jsou srovnávané z mnoha hledisek. Na enduro pneu si posvítil například zmíněný test Motorrad 2019, ve kterém se hned za pneumatikami od Continentalu umístily Pirelli Scorpion Trail 2, po nich pak Michelin Anakee Adventure.
V kategorii enduro pneumatik je opravdu z čeho vybírat! Udělejte si jasno, co od nových pneu očekáváte a v jaké míře budete jezdit v terénu.
Častý dotaz motorkářů zní: jaké mám vybrat pneumatiky na enduro motorku? Jak asi tušíte, odpověď není úplně lehká. Každý Vám doporučí jiný typ a značku pneu a rozdílné jsou i představy o tom, co má enduro pneumatika splňovat.
Pneumatiky pro cestovní enduro motocykl by měly být vyrobeny z materiálů, které se pomaleji opotřebují a lépe odolají mechanickému poškození . Michelin Anakee Adventure jsou pneumatiky určené pro cestovní enduro motocykly, které nabízejí vysoký výkon a bezpečnost na silnici i v terénu. Tyto pneu na cestovní enduro navrženy tak, aby poskytovaly výbornou stabilitu a přilnavost na silnici a zároveň umožňovaly dobrou ovladatelnost v terénu.
Pirelli Scorpion Trail II jsou nové enduro pneumatiky, které nabízejí vysoký výkon a bezpečnost na silnici i v lehkém terénu. Vzorek dezénu zajišťuje vynikající přilnavost na mokrých i suchých površích. Pneumatiky jsou vyrobeny z odolných materiálů, které zvyšují odolnost proti průrazům. Jsou navrženy tak, aby poskytovaly stabilitu a ovladatelnost na silnici a zároveň umožňovaly bezpečnou jízdu v terénu.
Pneumatiky Mitas E 07 jsou určené pro cestovní enduro motocykly, které nabízejí vynikající výkon na silnici i v lehkém terénu. Díky svému robustnímu designu a použitým materiálům jsou odolné proti opotřebení, průrazům a poškození jsou tak vhodné pro jezdce, kteří hledají spolehlivé pneumatiky vhodné pro delší cestování v různorodém terénu.
Cestovní Endura jsou opravdovými univerzály mezi všemi motocykly. Velmi dobře zvládají jízdu jak po hladkém asfaltu dálnic, tak jako po drsném asfaltu úzkých horských silniček. Aby jezdci tyto náročné podmínky bezpečně zvládli, potřebují nejen dostatečný výkon motoru a variabilní odpružení, ale především kvalitní univerzální pneumatiky. Na nich totiž u cestovního endura závisí především. Výroba pneumatik pro cestovní endura je proto velkou zkouškou gumárenského umění pro všechny výrobce.
Směsi i dezény těchto pneumatik by měly účinně odolávat velkému opotřebení při jízdě po asfaltu, kdy jsou pneumatiky silně namáhané nejen v zatáčkách, ale i v přímém směru. Současně však v terénu musí poskytnout dobrý záběr a vysokou odolnost.
Michelin Anakee 3 F jsou vyráběné ve Španělsku a v povědomí řidičů se zarývají především díky jejich dlouhé životnosti, která byla již několikrát ověřena v testech moto pneu. Co by si jezdci přáli vylepšit, je chování této pneumatiky v zatáčkách, do kterých se tomuto dezénu příliš "nechce", zato v přímém směru je jízda přímo excelentní. Ve velkém testu časopisu Motocykl (2013), vyhrála tato moto pneu s velkým náskokem test životnosti a celkově získala slušné 4. V náročném testu časopisu Motocykl (2013) získala tato moto pneu 1. místo v testu jízdních vlastností na asfaltu a 3. místo na mokru.
Dunlop TRAILMAX TR91 na suchu sice nedosahuje vlastností Pirelli Scorpion Trail, ale je za ní ve velmi těsném závěsu. Zato však exceluje na mokru, kde nechává díky skvělé přilnavosti Scorpiona daleko za sebou. Ve zmiňovaném testu časopisu Motocykl 2013 získal tento dezén 1. místo na asfaltu, 2. místo v testech na mokru a celkově obsadil 2. Proto tento dezén potěší spíše sportovní jezdce, kteří si rádi užívají bezpečnou rychlou jízdu.
Současným vrcholem jeho řady určené pro těžší cestovní endura je ověřený trailový dezén s označením E-10. Testy ukázaly větší opotřebení při jízdě na asfaltu, ale jakmile najedete s touto pneumatikou na šotolinu, můžete naplno využít všech jejích skvělých vlastností.
4 years agoCo takhle obout vaší jednostopé krásce něco speciálního a vyrazit do nové sezóny na prvotřídních moto pneumatikách? Bezpečnost? Jízdní komfort? Životnost a spotřeba? To je jen pár hlavních parametrů, na které se při výběru moto pneu vyplatí brát ohled. Kvalitní a spolehlivé obutí je naprostý základ a musí vás podržet v každé zatáčce, na suchu i mokru. Ať máte silniční stroj, enduro, sporťák či skútr, možná oceníte pár tipů, co všechno zvážit při výběru správných plášťů.
V letošním roce se objeví na trhu řada novinek, z nichž některým se budou věnovat i naše recenze motocyklových pneumatik 2025. Silným trendem je udržitelnost a recyklace. Díky nové technologii ve vývoji i výrobě mají nové modely plášťů nižší valivý odpor, který pozitivně ovlivňuje spotřebu paliva. Stále hlasitěji pak do výroby moto pneu promlouvají pokročilé senzory a inteligentní technologie.
Odolnost a životnost: Jaký je kilometrový výkon pneumatiky při běžném provozu? Porovnejte životnost vytipované pneu s jinými modely.
Cena a poměr kvality: Ne vždy nákupem levnějších plášťů ušetříte. V naší top desítce najdete pneu pro cestovní, resp. silniční motorky, motokrosové a sportovní stroje, ale i jeden tip pro skútry, takže si určitě vyberete.
Náš výběr pneumatik pro motorku začneme u těchto silničních pneu ze čtvrté generace rodiny Diablo Rosso, vyvinutých pro vysokovýkonné, crossoverové a supersportovní motorky. Díky tužším ocelovým kordům s nižším počtem koncových bodů a složení gumové směsi si vychutnáte přesnou jízdu. Tyto pneu se rychle zahřejí a za studena mají konzistentní přilnavost.
A máme tu horkou novinku pro sezónu 2025! Jde o pneu pro segment prémiových hypersportů, kterou ocení ti nejnáročnější jezdci. Společnost Dunlop nedávno představila své nejnovější silniční závodní moto pneumatiky SportSmart mk4, které vylepšují a rozvíjejí dynamické vlastnosti předchozí generace silničních pneumatik pro sportovní motocykly.
Pokud by se sestavoval žebříček TOP silničních moto pneumatik pro rok 2025, Continental Road Attack 4 by rozhodně obsadily jedno z nejvyšších míst. Vysoká stabilita a maximální přilnavost v zatáčkách z nich dělají dokonalou volbu pro sportovní i cestovní motorky. Technologie RainGrip navíc pomáhá minimalizovat brzdnou dráhu na mokré vozovce.
Mezi nejlepší moto pneumatiky pro silniční stroje můžeme bez zaváhání zařadit i Michelin Power 6. Hlavním trumfem těchto gum je bezesporu impozantní výkon, pokud jste tedy orientovaní na sportovní jízdu, tyhle gumy si zamilujete. Nová směs a vychytaný dezén se starají o skvělou přilnavost na všech površích a za každého počasí.
Hledáte spolehlivé silniční moto pneumatiky s vyváženým výkonem a dlouhou životností? Tahle sport touring novinka pro rok 2025 těží z úspěchu své starší sestry Bridgestone Battlax T32. Zdědila po ní například maximální stabilitu na mokré silnici, oproti ní má však Bridgestone Battlax T33 o 47 % vyšší kilometrový výkon a může se pochlubit ještě dalšími vylepšenými parametry: optimalizovaná směs, zdokonalený dezén a konstrukce vám zajistí přesné a spolehlivé ovládání.
Novinka pro rok 2025 Bridgestone Battlax Sport Touring T33 je navržena pro sportovně-cestovní motocykly.
Naše srovnání pneumatik pro motorky nesmí opomenout ani tyto super custom moto pneu Metzeler ME 888 Marathon Ultra. Jde o moderní pneumatiku navrženou především pro cestovní motocykly. Díky pokročilé technologii zajišťují stabilní výkon po celou dobu své životnosti. Nový X-Ply profil kostry a vylepšená geometrie minimalizují přehřívání.
Pneu Metzeler ME 888 Marathon Ultra jsou speciálně navrženy pro vysoký kilometrový nájezd a vynikající výkon za mokra. Vzhled této pneu napovídá, že je určena především pro maxi endura, ale zdaleka není pouze pro ně. Pirelli Scorpion Trail III je nejnovější model řady Scorpion, navržený především pro moderní adventure a crossover motocykly. Je výsledkem pokročilého vývoje jak v oblasti technologií, tak použitých materiálů.
Spolehlivý výkon a odolnost v různorodých terénních podmínkách? A jsme u off-road a zároveň u další novinky. Michelin Enduro Medium 2 je univerzální pneumatika navržená s důrazem na vynikající přilnavost.
Jestli hledáte prvotřídní offroad/crossové pláště, teď zbystřete. Dunlop Geomax MX 34 mají oproti předchozí verzi MX33 výrazně vylepšenou akceleraci, za kterou vděčí vyšší přilnavosti zadní pneu. V zatáčkách si díky kontrole prokluzu předních a zadních kol budete moct užít plný výkon vašeho stroje, a to po celou dobu životnosti pneumatik.
A na závěr je tu něco také pro skútry. Michelin City Grip 2 sice není nová pneu co do roku uvedení na trh, ale je to držák a jistota kvality pro majitele malých i velkých skútrů, kteří sázejí na bezpečnost, přilnavost na různých typech povrchů, spolehlivost a dlouhou životnost.
Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách. Jezděte plynule. Pravidelně kontrolujte stav pneu a běhounu.


Zanechat komentář