Studijní Programy Fakulty Cestovního Rouchu v České Republice

Zajímáte se o cestovní ruch a chtěli byste vědět více o významu cestovního ruchu pro ekonomiku regionů? Zamysleli jste se někdy nad tím, proč ekonomický růst není rovnoměrný a proč jsou některé regiony vyspělé více a některé méně? V České republice existuje řada vysokých škol, které nabízejí studijní programy zaměřené na cestovní ruch. Tyto programy jsou navrženy tak, aby studentům poskytly potřebné znalosti a dovednosti pro úspěšnou kariéru v tomto dynamickém odvětví.

Vysoké Školy Nabízející Studijní Obory Cestovního Rouchu

Některé vysoké školy nabízejí specifické studijní obory zaměřené na cestovní ruch:

  • Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s r.o. - Na Fakultě mezinárodních vztahů můžete studovat přímo obor Cestovního ruchu.
  • Vysoká škola obchodní v Praze, o.p.s. - Nabízí vzdělání v oblasti cestovního ruchu, v letecké dopravě a také v personalistice.
  • Vysoká škola obchodní a hotelová, s.r.o. - Nabízí bakalářské studium v oborech Management hotelnictví a cestovního ruchu a Gastronomie, hotelnictví a cestovní ruch.

Kromě toho i další vysoké školy nabízejí obory související s cestovním ruchem:

  • Cestovní ruch
  • Cestovní ruch pro absolventy VOŠ
  • Letový provoz
  • Management cestovního ruchu
  • Služby letecké dopravy v CER
  • Služby letecké dopravy v CER pro absolventy VOŠ

Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava - Katedra managementu Ekonomické fakulty nabízí obor managementu, sportovního managementu a ekonomiky cestovního ruchu. Zajišťuje výuku managementu pro studenty bakalářského a magisterského studia a výuku v prezenční i kombinované formě studia.

Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích se skládá z katedry aplikované matematiky a informatiky, ekonomiky, obchodu a cestovního ruchu, práva, řízení, účetnictví a financí, strukturální politiky EU a rozvoje venkova KSP a jazyků.

Univerzita Hradec Králové - Fakulta informatiky a managementu se skládá z katedry aplikované lingvistiky, ekonomie, informačních technologií, informatiky a kvantitativních metod, managementu, rekreologie a cestovního ruchu. Nabízí vzdělání v oblasti aplikované informatiky a systémového inženýrství.

Provozně ekonomická fakulta - Mendelova univerzita v Brně nabízí vysokoškolské vzdělání v bakalářských, magisterských a doktorských studijních programech v českém jazyce i AJ. Oblast zájmu: ekonomika, management, marketing, cestovní ruch, finance, bankovnictví, informatika, webové technologie, mobilní aplikace, automatizace, kybernetika, počítačové sítě.

Fakulta mezinárodních vztahů VŠE rozvíjí vědecko-výzkumnou činnost v oborech mezinárodní obchod, mezinárodní politika a dalších. Součástí fakulty je katedra cestovního ruchu, mezinárodního obchodu, obchodního podnikání a komerčních komunikací, politologie, podnikového a evropského práva a světové ekonomiky.

Vyšší odborná škola cestovního ruchu v Praze nabízí kvalitní vzdělání s důrazem na praxi, výuku cizích jazyků s rodilými mluvčími a flexibilní možnosti školného.

Studijní obor Cestovní ruch - VOŠ Cestovního ruchu Praha nabízí šestisemestrální denní studium s důrazem na jazyky, ekonomii a praxi. Žáci se naučí vykonávat a organizovat odborné činnosti služeb cestovního ruchu, tzn. zejména organizovat a zabezpečovat jednotlivé služby cestovního ruchu například ubytovací, stravovací, informační a další. Budou schopni sestavit nabídku a propagaci produktů a služeb cestovního ruchu, organizovat průzkum trhu a výsledky vyhodnocovat.

Uplatnění Absolventů

Absolventi se uplatní např. jako pracovníci cestovních kanceláří, cestovních agentur, turistických informačních center a hotelových komplexů a dále jako průvodci cestovního ruchu, recepční apod., popř. Absolventi mohou pokračovat ve studiu na vyšších odborných školách nebo vysokých školách, obvykle pokračují ve studiu v oborech skupiny gastronomie, hotelnictví, turismus nebo v ekonomických oborech.

Soukromé Vysoké Školy

Kromě státních vysokých škol existuje i řada soukromých institucí, které nabízejí studijní programy v oblasti cestovního ruchu. Mezi ně patří například:

  • AMBIS vysoká škola, a.s.
  • NEWTON College, a.s.
  • Vysoká škola obchodní a hotelová, s.r.o.
  • Vysoká škola PRIGO, z. ú.
  • Vysoká škola Karla Engliše, a.s.
  • Panevropská univerzita, a.s. - Praha

Přehled Vyšších Odborných Škol

Vyšší odborné školy (VOŠ) také nabízejí studium v oboru cestovního ruchu:

  • Vyšší odborná škola cestovního ruchu a mezinárodního obchodního styku, spol. s r. o.
  • Vyšší odborná škola cestovního ruchu v Praze
  • Vyšší odborná škola hotelnictví a turismu, o. p. s.
  • Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, České Budějovice

Cestovní ruch je hlavním zaměřením personální Agentury Dream Job, která aktivně pracuje na náborech zkušených lidí cestovního ruchu pro hotely, cestovní kanceláře, restaurace a další VIP společnosti. Čím dál více je větší poptávka po nejen zkušených, ale také kvalifikovaných lidech z tohoto oboru.

Jak si vybrat tu správnou vysokou školu pro vás

Studium Cestovního Rouchu na Metropolitní Univerzitě Praha (MUP)

Studium je založené na zajímavých přednáškách doplněných o praktická cvičení. Jedinečností tohoto programu je jeho kreativita a multidisciplinární přístup. Poznáte vztahy mezi podmínkami regionu a úrovní jeho rozvoje. Současně vás dobře připravíme na komunikaci s experty z dalších oborů, jako je například podniková ekonomika nebo územní plánování. Po dokončení studia budete umět diskutovat význam rozmanitých aspektů ekonomické vyspělosti regionů či vysvětlit roli cestovního ruchu v těchto procesech. Naučíme vás zhodnotit význam a přínosy jednotlivých nástrojů regionální politiky a politiky cestovního ruchu. Budete se orientovat ve tvorbě strategických vizí, koncepcí a rozvojových plánů.

Praxe: Během studia můžete absolvovat praxi v institucích státní správy a samosprávy - například na obecních úřadech, magistrátech a krajských úřadech. Máte možnost realizovat se i v organizacích, které se zabývají cestovním ruchem - například ve společnostech destinačního managementu. Chcete, aby se váš koníček stal vaším zaměstnáním? Nastartujte svoji kariéru studiem programu Cestovní ruch a poznávejte svět. Studenti si osvojí znalosti a praktické dovednosti z fungování e-Turismu, cestovních kanceláří, kongresových akcí, destinačního managementu, hotelových a gastronomických zařízení.

Výuka pobíhá v sobotu, aby bylo možné efektivně sladit pracovní a studijní povinnosti. Školné se slevou mohou využít zaměstnanci a členové profesních asociací, podniků a organizací veřejné správy. V rámci spolupráce s praxí byla vytvořena Rada profesního studijního programu Cestovní ruch, která je složena z představitelů významných profesních asociací, odborníků podnikového sektoru, veřejné správy a akademických pracovníků Metropolitní univerzity Praha.

Podmínky Přijetí a Školné na MUP

Podmínkou pro přijetí je úspěšně ukončené středoškolské studium doložené úředně ověřenou kopií maturitního vysvědčení. Na MUP můžete studovat i dva studijní programy současně. V takovém případě platíte za druhý program (vyjma Psychologie) zvýhodněné školné ve výši 15 000 Kč / 618 EUR za akademický rok.

MUP umožňuje rozložení plateb do více splátek na základě individuálních potřeb. Stipendijní řád Metropolitní univerzity Praha, o.p.s., umožňuje studentům požádat o sociální stipendium a stipendium na podporu ubytování.

Předměty Studijního Programu Cestovní Ruch na MUP

V rámci studijního plánu jsou stanoveny základní teoretické předměty studijního programu. Jedná se o předměty:

  • ekonomické (Mikroekonomie I, Makroekonomie I, Ekonomika podniku)
  • manažerské (Management)
  • matematické a statistické (Matematický seminář, Teorie pravděpodobnosti a statistika 1)

Předměty profilujícího základu studijního programu vycházejí z oblasti marketingu z důvodu nutnosti správně vytvořit produkty cestovního ruchu, nabídnout zákazníkům a prodat (jedná se o předměty Marketing a Marketingový výzkum). Předměty profilujícího základu z oblasti cestovního ruchu jsou uvedeny studiem předmětu Cestovní ruch, kde jsou analyzovány teoretické přístupy k cestovnímu ruchu a následně prováděna komparace těchto přístupů mezi sebou a konfrontace s praktickým vnímáním. Analyzována je systémová teorie, dopady cestovního ruchu na okolí, kdy zvláštní důraz je kladen na ekonomickou, ale také sociální roli celého systému.

Předmět Odvětví a produkty cestovního ruchu navazuje na již probranou látku, detailně člení a analyzuje jednotlivé typy cestovního ruchu a vymezuje základní produkty jednotlivých odvětví. Předmětem jsou položeny základy pro další předměty z oblasti marketingu a řízení. Předmět zároveň ukazuje široké možnosti budoucího uplatnění studentů a je tak významný pro volbu jejich praxe.

Geografie cestovního ruchu vysvětluje souvislost přírodních atraktivit a cestovního ruchu. V předmětu Management cestovních kanceláří poznávají studenti blíže trh produktů cestovního ruchu, tvorbu produktů cestovního ruchu a specifika řízení cestovních kanceláří v jednotlivých fázích jejich životního cyklu.

Nabídku studia problematiky cestovního ruchu rozšiřují další předměty. Městský a venkovský cestovní ruch analyzuje dvě významné složky a ukazuje současné vnímání dvou protipólů cestovního ruchu, ale řeší i společné problémy, které současný cestovní ruch omezují. Zároveň doplňuje znalosti, které by student cestovního ruchu měl mít vzhledem ke své erudici v oboru.

Závěrem studia pak studenti řeší Marketing produktů cestovního ruchu, ve kterém se prolínají všechny studované předměty a je řešena obdhocní a marketingová stránka a Destinační management a marketing, kde odborníci z praxe vysvětlují specifika řízení a marketingu destinace cestovního ruchu.

Během studia student(ka) volí jeden ze skupiny předmětů:

  • Hotelnictví a gastronomie navazuje na znalosti z předmětu Management, seznamuje se specifiky jednotlivých činností a pracovních pozic podniků ubytovacích a stravovacích služeb a jejich vzájemných vazeb.
  • Geografická analýza mikroregionu, ve kterém výuka modeluje zpracování analytické části strategie mikroregionu. Součástí výuky je praktické zvládnutí nástrojů pro sběr dat v terénu. Student(ka) samostatně zpracovává zadané úkoly v prostředí GIS (ArcGIS Pro, Insights, Survey123, Quick Capture) a v jednotlivých hodinách diskutuje dosažené výsledky.
  • Plánování rozvoje cestovního ruchu, jehož cílem je získání odborných znalostí a praktických dovedností v oblasti prostorového plánování rozvoje cestovního ruchu na území měst a obcí. Studentům budou představeny metody analýz území z pohledu územního a regulačního plánu s důrazem na proces územního a stavebního řízení, včetně principu povolování staveb a požadavků orgánů státní správy. Významná část kurzu bude věnována plánování dispozičního řešení vybraných provozů souvisejících s poskytováním produktu cestovního ruchu a zásadám pro využití veřejného prostoru pro aktivity spojené s cestním ruchem.

Přijímací Řízení na MUP

Přijímací řízení probíhá bez nutnosti vykonat přijímací zkoušku. Pořadí uchazečů je stanoveno na základě studijního průměru ze střední školy.

Profil Absolventa

Profil absolventa programu Cestovní ruch a turismus vychází z požadavků kladených obecně na zaměstnance v sektoru služeb a zaměstnance malých a středních podniků, ale především z potřeb firem z oblasti cestovního ruchu.

Absolvent studijního programu Cestovní ruch a turismus disponuje profesně zaměřenými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti ekonomiky, marketingu, managementu i využití informačních zdrojů v podnicích cestovního ruchu. Absolvent rozumí zákonitostem ekonomie i podnikové ekonomiky a dokáže náležitě interpretovat stav i vývoj světové i národní ekonomiky a vyhodnotit dopady vnějšího ekonomického prostředí na fungování podniku.

Odborné znalosti a praktické dovednosti absolventa jsou primárně zaměřeny na problematiku řízení, tvorby produktu, podnikové procesy v oblasti stravovacích, ubytovacích, dopravních i doplňkových služeb. Důraz je kladen zejména na řešení praktických problémů, kdy jsou využívány adekvátní softwarové produkty a absolvent je připraven samostatně získávat, třídit a analyzovat informace o vývoji podniku, navrhovat a prezentovat možnosti řešení problémů.

Absolvent disponuje profesními znalostmi a dovednostmi, schopností plánovat, organizovat, řídit a kontrolovat činnosti související zejména s fungováním podniků cestovního ruchu, schopností využívat informační a komunikační technologie, provádět kvantitativní a kvalitativní analýzu ekonomických dat, realizovat marketingové aktivity, personální i cenovou strategii.

Absolvent také porozumí regionalizaci cestovního ruchu v České republice, regionalizaci evropských a světových destinací cestovního ruchu a umí sledovat aktuální produkty a trendy v cestovním ruchu a flexibilně se přizpůsobovat jejich dynamice, poptávce apod.

Absolventi mohou získat pracovní uplatnění v různých oblastech cestovního ruchu na pozicích nižšího, středního i vrcholového managementu, a to v ubytovacích, stravovacích i lázeňských zařízeních, cestovních kancelářích a agenturách, turistických informačních centrech, státní správě, krajských úřadech, v profesních sdruženích, agenturách regionálního rozvoje, jakož i v dalších organizacích navazujících na cestovní ruch či regionální rozvoj. Dále mohou pracovat také jako průvodci specialisté pro region, v asociacích a zájmových sdruženích cestovního ruchu nebo si mohou založit vlastní podnikatelskou činnost. Rovněž se mohou uplatnit v soukromém sektoru, ve veřejné správě, ale i v organizacích destinačního managementu na různých úrovních, jak mezinárodní, národní, tak i regionální.

Absolvent studijního programu Cestovní ruch získá široký základ odborných znalostí a dovedností v rámci základních ekonomických disciplín, jako jsou makroekonomie, mikroekonomie, statistika, nauka o podniku, účetnictví, podnikové finance, marketing a management.

Cestovní ruch je obor, který je vhodný především pro ty, které baví získávat nové zážitky a zprostředkovávat je ostatním. Ani mezinárodní cestovní ruch není našim absolventům cizí. Součástí oboru je povinná řízená praxe, která trvá 10 týdnů.

Praxi si můžeš domluvit sám(a) ve firmě dle svého výběru nebo využít nabídky některé z fakultních partnerských firem. A v případě, že toho ještě nebudeš mít plné kecky, můžeš vyjet i na dobrovolnou pracovní stáž v zahraniční, a to už od 3. ročníku.

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *