Chystáte se vyřídit si cestovní pas v Uherském Hradišti? V tomto článku naleznete veškeré potřebné informace o požadavcích, dokladech, lhůtách a postupech spojených s vydáním cestovního pasu.
Kdo Může Žádat o Cestovní Pas?
- Občan starší 15 let: Může žádat samostatně.
- Nezletilý občan: K žádosti je nutný písemný souhlas zákonného zástupce, poručníka, opatrovníka, pěstouna, osoby, které byl nezletilý občan svěřen do osobní péče, ředitele zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ředitele zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Podpis musí být úředně ověřený.
Potřebné Doklady
Občan je povinen předložit doklady prokazující údaje zapisované do cestovního pasu (jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo, apod.). Takovým dokladem může být například platný cestovní pas nebo platný občanský průkaz. Pokud občan nemá platný cestovní pas nebo občanský průkaz, je třeba předložit jiné doklady.
Pokud podává žádost o cestovní pas zákonný zástupce občana mladšího 15 let nebo jiná oprávněná osoba, jsou povinni předložit navíc doklady prokazující oprávněnost k podání žádosti, například: rodný list nebo platný občanský průkaz rodiče, v němž je dítě mladší 15 let zapsáno.
Tento občan při podání žádosti předloží platný cestovní pas nebo platný občanský průkaz anebo rodný list a připojí k žádosti souhlas zákonného zástupce s jeho ověřeným podpisem.
Seznam dokladů:
- Občanský průkaz (u občanů, kteří nemají občanský průkaz, jiné doklady)
- Doklady prokazující oprávněnost k podání žádosti poručníkem, opatrovníkem, pěstounem, osobou, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče, nebo ředitelem zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ředitelem zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Jak Podat Žádost
Občan nepodává žádost o vydání cestovního pasu na vyplněném úředním tiskopisu, pouze předloží doklady potřebné k vydání cestovního pasu, např. občanský průkaz. Po pořízení biometrických údajů se pořídí digitalizovaný podpis občana, který se přenese do cestovního pasu.
Při podání žádosti o cestovní pas je nutná osobní přítomnost žadatele i zákonného zástupce žadatele, který musí před úředníkem podepsat elektronicky zpracovanou žádost - souhlas. Ve sporných případech (v pochybnostech o správnosti údajů) může správní orgán požadovat předložení rodných listů rodičů, případně prarodičů.
Elektronické podání žádosti
Chystáte se podat žádost? Šetřete svůj čas a "úřadujte" elektronicky z domova. Zašlete nám žádost prostřednictvím Klientské zóny Jenda. Pro přihlášení si vyberte hned z několika nástrojů Identity občana jako je Bankovní identita, eObčanka, NIA ID nebo třeba mobilní klíč eGovernmentu. Přes Jendu můžete také hlásit změny a dokládat čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení. Další informace k podání ON-LINE žádosti najdete zde.
V případě podání prostřednictvím vyplnění PRÁZDNÉHO FORMULÁŘE PRO TISK (způsoby podání 2.-5.) potřebujete dále následující: Průkaz totožnosti pro všechny uvedené osoby ve formuláři, pokud v průkazu totožnosti není rodné příjmení, rodný list U dětí do 15 let rodný list Pokud máte příjem, doložte Doklad o výši čtvrtletního příjmu, a to za každou osobu, která byt užívá (v bytě bydlí) Pokud příjem nemáte (a to např. ani nemocenskou, nebo dávky v nezaměstnanosti), předložte Prohlášení osob, které nemají příjmy rozhodné pro nárok na dávky Prohlášení osob, které neuhrazují náklady na své potřeby společně se žadatelem, pokud u osoby není vyplněno, že společně náklady uhrazuje. Jedná se o osoby, které sice žijí společně v bytě se žadatelem, ale nehospodaří s ním. Doklad o výši nákladů na bydlení, kde uvedete úhrady za nájemné, energie a další služby včetně vyúčtování zálohových plateb, pokud vyúčtování spadá do kalendářního čtvrtletí, za které se náklady na bydlení prokazují. Tento doklad je nutné předložit vždy do konce prvního měsíce každého čtvrtletí. Doklad o výživném, které je poskytováno osobou, která v bytě bydlí. Při podání žádosti se dokládá: Nájemní smlouva, výpis z katastru nemovitostí, podnájemní smlouva, smlouva o zřízení služebnosti a příp. doklady, na základě, kterých je možné získat údaje potřebné k hodnocení standardů kvality bydlení stavby pro rekreaci a prohlášení, že vlastník stavby pro rekreaci tuto stavbu užívá k trvalému bydlení. Potvrzení o nezaopatřenosti dítěte - jakmile dítě dosáhne 15 let, nebo skončí povinnou školní docházku. Potvrzení se podává při podání žádosti. Pro trvání nároku na dávku následně pak vždy do 30. září daného kalendářního roku. Pokud již nebylo doloženo k žádosti o jinou dávku. K tomu je možné využít jeden z následujících formulářů: Potvrzení o studiu, Potvrzení o zdravotním stavu nezaopatřeného dítěte, Potvrzení o neschopnosti soustavně se připravovat na budoucí povolání nebo vykonávat výdělečnou činnost pro nemoc či úraz, Potvrzení o vedení v evidenci ÚP pro uchazeče o zaměstnání po skončení povinné školní docházky do 18. roku věku nebo Rozhodnutí o přerušení studia na VŠ v souvislosti s těhotenstvím, porodem či rodičovstvím. Pokud máte manžela/ku, dítě/děti, které s Vámi byt neužívají vyplňte Doplňující údaje o osobách k žádosti o příspěvek na bydlení. Je žadatel, nebo některá z osob, která byt užívá, cizinec? Občan jiného členského státu EU, který nemá trvalý pobyt, nebo je na území ČR kratší dobu než jeden rok, musí předložit: buď pracovní smlouvu nebo potvrzení o pobírání dávek v nezaměstnanosti nebo nemocenských dávek nebo doklad o hlášení k pobytu na území ČR Občan z tzv. třetí země, který nemá trvalý pobyt musí předložit: doklad o hlášení k pobytu na území ČR, které musí být delší než 365 dnů doklad o specifickém druhu pobytu (modrá karta, atd). Povinně je třeba za 1. a 3. kalendářní čtvrtletí (pro stanovení nároku na příspěvek na bydlení ve druhém a čtvrtém kalendářním čtvrtletí) doložit do konce prvního měsíce následujícího čtvrtletí (do konce dubna a října), za každou společně posuzovanou osobu následující formuláře: Doklad o výši čtvrtletního příjmu, a to za každou osobu, která byt užívá (v bytě bydlí) Doklad o výši nákladů na bydlení Nepovinně se dokládají náklady na bydlení a příjmy rodiny za 4. a 2. kalendářní čtvrtletí (pro nárok na příspěvek na bydlení v prvním a třetím kalendářním čtvrtletí), pokud žadatel o příspěvek na bydlení nabude dojmu, že se mu v tomto kalendářním čtvrtletí zvýšily náklady na bydlení, případně snížil příjem rodiny a může to mít vliv na dosažení vyšší výše příspěvku na bydlení. Nepovinně dokládané příjmy a náklady na bydlení za 4. čtvrtletí kalendářního roku je třeba Úřadu práce doložit nejpozději do 31. ledna bezprostředně následujícího kalendářního roku. Nepovinně dokládané příjmy a náklady na bydlení za 2. kalendářní čtvrtletí je třeba Úřadu práce doložit nejpozději do 31. července daného kalendářního roku.Formulářové přílohyProhlášení osob bez příjmů Prohlášení osob, které neuhrazují náklady na své potřeby společně se žadatelem Doplňující údaje o osobách k žádosti o příspěvek na bydlení
Vzory cestovních dokladů
Lhůty pro Vydání
- Standardní lhůta: Cestovní pas se vydává ve lhůtě 30 dnů.
- Žádost podána u zastupitelského úřadu: Lhůta pro vydání je 120 dnů.
Správní Poplatky
Občan zaplatí celý správní poplatek při podání žádosti, pokud cestovní pas převezme u úřadu, u kterého žádost podal.
V případě, kdy občan při podání žádosti sdělí, že si přeje převzít vyhotovený CP na jiném úřadě, bude převzetí CD zpoplatněno správním poplatkem 100 Kč.
Převzetí Cestovního Pasu
Vyhotovený cestovní pas je občan povinen převzít osobně, u občanů mladších 15 let má tuto povinnost jeho zákonný zástupce.
Správní Řízení a Právní Předpisy
Cestovní doklady se vydávají ve správním řízení, vedeném podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád. Proti rozhodnutím ve věcech cestovních dokladů (např. proti rozhodnutí odepření vydání cestovního dokladu) lze podat odvolání k úřadu, který napadené rozhodnutí vydal. Těmito úřady jsou obecní úřady obcí s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze úřady městské části Praha 1 až 22.
Správní řízení ve věcech cestovních dokladů ukončené pravomocným rozhodnutím se na žádost účastníka řízení obnoví, jestliže vyšly najevo dříve neznámé skutečnosti nebo důkazy, které existovaly v době původního řízení a které účastník řízení nemohl v původním řízení uplatnit. Nové řízení provede správní orgán, který byl příslušný v původním řízení v prvním stupni.
V přezkumném řízení správní orgány z moci úřední přezkoumají pravomocné rozhodnutí ve věcech cestovních dokladů v případě, kdy lze pochybovat o tom, že rozhodnutí je v souladu s právními předpisy. Účastník řízení může dát podnět k provedení přezkumného řízení. Přezkumné řízení zahájí z moci úřední správní orgán nadřízený správnímu orgánu, který rozhodnutí vydal, pokud dojde k závěru, že lze mít důvodně za to, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právními předpisy.
Přestupky
Pokud občan nesplní povinnost, nebo poruší zákaz stanovený zákonem o cestovních dokladech, může být takové jednání posouzeno jako přestupek. Přestupky na úseku cestovních dokladů jsou upraveny v § 34a zákona o cestovních dokladech. Přestupkem může být například porušení povinnosti chránit cestovní doklad před ztrátou, poškozením, zničením nebo zneužitím, odevzdat neplatný cestovní doklad.
Držitel cestovního pasu je oprávněn požádat u orgánu příslušného k jeho vydání k vydání s výjimkou Ministerstva vnitra o ověření funkčnosti nosiče dat a správnosti údajů v něm zpracovaných biometrických údajů a osobních údajů.
Jak vyplnit DS-11: Žádost o americký pas
Cestování do Zahraničí
Před cestou do zahraničí byste si měli zkontrolovat, zda máte platný cestovní doklad. Dále je třeba zjistit podmínky vstupu a pobytu v daném státě, zda má Česká republika s daným státem uzavřenou bezvízovou dohodu či nikoliv. Cestujete-li do členských států Evropské unie, postačuje ke vstupu a pobytu na území těchto států platný cestovní doklad.
Ztráta nebo Odcizení Cestovního Dokladu
Držitel CD je povinen ohlásit neprodleně ztrátu, odcizení, zničení cestovního dokladu nebo jeho nález obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo nejbližšímu útvaru policie. Ohlášení provede občan osobní návštěvou, kdy na příslušném úřadě sepíše protokol o tom, jak k události došlo a předloží svůj občanský průkaz.
Evidence Cestovních Dokladů
Evidence cestovních dokladů je vedena v agendovém informačním systému a obsahuje údaje o cestovních dokladech a jejich držitelích. Tyto údaje byly zpracovány pro účely vydávání cestovních dokladů, k vedení jejich evidence a poskytování údajů v případech stanovených zákonem o cestovních dokladech. Zjistí-li subjekt údajů, že údaje jsou vedeny v rozporu se zákonem nebo jsou nepřesné, může požádat o vysvětlení, popř. Žádost musí být opatřena úředně ověřeným podpisem občana.


Zanechat komentář