Máte už schválenou a zaplacenou dovolenou, ale zaměstnavatel vám ji zrušil? Zaměstnavatel je tím, kdo má právo, ale i povinnost určit čerpání dovolené, a také tím, kdo i již odsouhlasenou dovolenou může zrušit. V praxi většinou po dohodě se zaměstnancem, ale dohodnout se s ním nemusí.
Zákoník práce v ust. § 217 odst. 3 výslovně upravuje povinnost zaměstnavatele nahradit zaměstnanci náklady, které mu bez jeho zavinění vznikly proto, že zaměstnavatel změnil určenou dobu čerpání dovolené nebo že ho odvolal z dovolené. Tuto alespoň částečnou satisfakci zaměstnance a ochranu proti zneužití práva zaměstnavatelem upravuje ust. § 217 odst. 3 zákoníku práce.
Co vám musí proplatit? Náklady, které vám vznikly. Některé zcela jistě, u jiných je to sporné. Pojďme se podívat na to, jaké máte nároky a jak postupovat.
Kdy může zaměstnavatel zrušit dovolenou?
Zaměstnavatel může kdykoliv souhlas s čerpáním dovolené odvolat. Může tedy žádat zrušení již objednaného zájezdu nebo dokonce o přerušení právě probíhající dovolené. Současně však má právo zaměstnanci dovolenou zrušit.
Zaměstnavatel by měl své oprávnění zaměstnanci zrušit již určenou dovolenou nebo jej odvolat z probíhající dovolené využívat jen ve výjimečných případech, kdy se nečekaně změní podmínky či okolnosti, za kterých byl termín dovolené určen, a to natolik zásadním způsobem, že by jinak mohla být ohrožena činnost zaměstnavatele. Současně by mělo jít o situaci, kdy je plnění úkolů zaměstnavatele vázáno na konkrétního zaměstnance - jde tedy o provozní okolnosti, které se bez zaměstnance neobejdou.
Zaměstnavatel samozřejmě nemůže přistoupit k realizaci svého práva svévolně či bezdůvodně. Ostatně zákoník práce ani výslovně neupravuje právo zaměstnavatele změnit určený termín dovolené nebo zaměstnance z dovolené odvolat. Jestliže však zaměstnavatel má právo určit dovolenou, má právo ji i změnit, popř. A jeho oprávnění potvrzuje i povinnost kompenzovat zaměstnanci náklady vzniklé z důvodu zaměstnavatelova opatření, kdy změní určenou dovolenou nebo zaměstnance z dovolené odvolá.
Jinými slovy: zaměstnavatel by měl k takovému kroku, jakým je rušení už oznámené dovolené nebo dokonce odvolávání zaměstnance z dovolené zpátky do práce, přistoupit jenom tehdy, když je přítomnost pracovníka opravdu nezbytně nutná - provoz by se bez něj zhroutil, odešel by nejváženější zákazník nebo tak něco.
Důležité: Podmínkou pro náhradu vzniklých nákladů je skutečnost, že se jedná o dovolenou, kterou vám váš zaměstnavatel schválil.
DEMO: Videoseminář: Překážky v práci na straně zaměstnance
Co vám musí zaměstnavatel proplatit?
Zákon bohužel nenabízí výslovný výčet toho, co vše je zaměstnavatel povinen vám proplatit jako náklady, které vám vznikly. Mělo by jít jednak o náklady vzniklé bez zavinění zaměstnance z důvodu změny již určené doby čerpání dovolené, a jednak by mělo jít o náklady vynaložené účelně. Zaměstnavatel uhradí náklady, které s tím zaměstnanci bez jeho zavinění vznikly.
Jde-li o náklady, které je zaměstnavatel povinen zaměstnanci uhradit, jsou jimi zejména cestovní náhrady zpět do místa bydliště či pracoviště, stornovací poplatky cestovních kanceláří či dopravců, částky, které zaměstnanec uhradil za zájezd či ubytování, náklady na pojištění a další náklady, které s dovolenou souvisejí a je možné je prokázat, například prostřednictvím dokladů o úhradě. V případě, že by se zaměstnanec na dovolenou ještě mohl vrátit, musí mu zaměstnavatel uhradit také zpáteční cestu.
Náklady vzniklými bez zavinění zaměstnance jsou myšleny zejména stornovací poplatky cestovním kancelářím, platba za pojištění, ubytování a další. Uveďme jednoduchý příklad. V termínu schválené dovolené jste si zaplatili leteckou dovolenou do Řecka. Zaměstnavatel vám schválený termín dovolené zrušil. V tomto případě budete muset zájezd u cestovní kanceláře stornovat.
Příklad: Máte zaplacenou dovolenou do Řecka i s manželkou. Protože však vy jet nemůžete, manželka bez vás jet nechce. „U příkladu s cestovní kanceláří, kdy na smlouvě o zájezdu je uveden manžel i manželka (a podobně vynaložených nákladů na dovolenou), se domníváme, že zaměstnavatel je povinen uhradit celý stornopoplatek vzniklý hlavně zrušením nebo změnou obsahu zájezdu, např.
Některé dovolené mohou být svým charakterem specifické. Nebo se chystáte na náročnou expedici, jejíž součástí bylo absolvování placeného kurzu přežití, nákup speciálního vybavení, očkování a příslušná víza. A takto by se posuzovaly i náklady na nákup vybavení, víza, očkování atd.
Pozor ale: nárok na proplacení výdajů má zaměstnanec jenom tehdy, když mu zaměstnavatel předtím dovolenou písemně schválil. Všechny náklady je samozřejmě potřeba doložit, takže si schovávejte doklady a stvrzenky.
Důležité: Zaměstnavatel však musí při rozhodování o dovolené - jak už jsme si napsali - respektovat oprávněné zájmy zaměstnance. Bohužel: kompenzaci za zkaženou dovolenou zaměstnanci a jeho blízkým ale firma platit nemusí.
Tabulka náhrad nákladů při zrušení dovolené
| Typ nákladu | Proplacení zaměstnavatelem |
|---|---|
| Stornovací poplatky | Ano, pokud vznikly z důvodu zrušení dovolené |
| Cestovní náhrady | Ano, za cestu zpět do bydliště nebo na pracoviště |
| Náklady na ubytování a zájezd | Ano, pokud byly zaplaceny před zrušením dovolené |
| Náklady na pojištění | Ano, pokud souvisejí s dovolenou a nelze je zrušit |
| Náklady na zkaženou dovolenou | Ne |
Jak postupovat při zrušení dovolené?
Pokud vám zaměstnavatel zruší dovolenou, je důležité jednat rychle a efektivně. Zde je několik kroků, které byste měli podniknout:
- Informujte se o důvodech zrušení: Zjistěte, proč zaměstnavatel zrušil vaši dovolenou. Mělo by se jednat o závažné provozní důvody.
- Stornujte zájezd co nejdříve: Pokud máte zaplacený zájezd, stornujte ho co nejdříve, abyste minimalizovali stornovací poplatky.
- Doložte veškeré náklady: Schovávejte veškeré doklady a stvrzenky, které vám vznikly v souvislosti s dovolenou.
- Požádejte zaměstnavatele o proplacení nákladů: Předložte zaměstnavateli veškeré doklady a požádejte o proplacení vzniklých nákladů.
Zájezd tedy musíte stornovat hned, jak se o zrušení dovolené dozvíte. Pokud by vám například zaměstnavatel zrušil dovolenou 45 dnů před jejím konáním, měli byste zájezd stornovat co nejdříve. Pokud je výše storno poplatku v této fázi 30 % z ceny zájezdu, ale vy ho stornujete až o 2 týdny později, kdy už je výše storno poplatku například 50 % z ceny zájezdu, nemůžete tento rozdíl po zaměstnavateli požadovat.
Zaměstnanec ovšem musí prokázat, že známku pořídil právě pro účely této dovolené, např. Zaměstnavatel by měl také přihlédnout „k oprávněným zájmům zaměstnance“. Nikde však není stanoveno, co přesně to je, a tak zaměstnavatele omezuje spíš zákaz diskriminace. Neměl by tedy jednoho kolegu nechat jet opakovaně na dovolenou v termínu dle jeho přání a s druhým vůbec nediskutovat. Prostě by neměl používat dvojí metr.
Je nutno přihlížet k provozním důvodům zaměstnavatele i k oprávněným zájmům zaměstnance. Nejlepší samozřejmě je, když se obě strany ohledně dovolené dohodnou, všichni si vyjdou vstříc, jsou spokojení a případné ústupky jsou přijatelné.


Zanechat komentář