Plavba tou velkou lodí byla mým snem už od dětství, kdy jsem se dívala na Loď lásky. Vždycky jsem ale měla za to, že je to hrozně drahé, až ve smyslu nedostupné. A pak jsem náhodou narazila na nabídku plavby po Azurovém pobřeží a zjistila, že to vůbec tak drahé není.
Akôrát se mi moc nechtělo plavit po Jižní Evropě, protože ta městečka už jsem většinou navštívila. Později jsem ale objevila, že se jezdí nejen Jižní Evropa a Karibik, ale taky severní Evropa (a taky Afrika, Asie, prostě všechno, logicky). Což jsou ta městečka, kam už se člověk tak snadno nedostane.
O mé první plavbě tak bylo prakticky rozhodnuto, ale i tak ještě chvíli trvalo, než nastal ten vhodný čas a já vyrazila. Jsem z plavby nadšená! Ještě teď, už dávno zpět ve vnitrozemí, se mi úsměv roztáhne od ucha k uchu jen si na to vzpomenu.
Okružní plavba na lodi byla můj splněný sen a jsem si jistá, že nebyla jen první, ale první z mnoha. Popisuju na základě zkušenosti, kterou mám s MSC Cruises a lodí MSC Poesia, jiné plavby od jiných společností můžou vypadat různě, ale ta podstata zřejmě bude podobná.
Od MSC Cruises se napřímo koupit nedá, nebo jsem aspoň nepřišla na to jak. Kupovala jsem tedy zprostředkovaně u agentury. MSC Cruises zajišťuje jen samotnou plavbu, cestu do přístavu je potřeba si zařídit zvlášť.
Přístavy mají své terminály, ale dřív než číslo jakéhokoliv terminálu nejspíš uvidíte svou loď, protože ty lodě jsou prostě obrovské a logo společnosti a jméno lodi je také nepřehlédnutelné. Terminál je to pak ten nejbližší k té lodi.
Tady dojde k odbavení velkých zavazadel, která dostanou visačku s číslem kajuty (tu jsem dostala už předem, abych si ji doma vytiskla a pověsila na kufr) a putují už rovnou tam. Já jela na týden s příručním zavazadlem a brala si ho rovnou s sebou.
Pak je klasická bezpečnostní kontrola jako na letišti, jen trochu mírnější, ze zavazadel jsem nic, ani tekutiny, vyndavat nemusela. Nosit na loď alkohol a tekutiny je ale zakázané. Na check-inu dostanete lodní kartu, která se požívá pro každý vstup a výstup z lodi a pro objednávání nápojů a všechny nákupy na lodi.
Potom už vede cesta přímo na loď, kde vás jen pošlou do těch správných dveří, zkontrolují kartu a hotovo. MSC Poesia je 293,80 metrů dlouhá, 59,64 metrů široká. A přes 92 tisíc tun těžká. Má 16 palub, od 13., která je ve středu lodi otevřená a kde jsou bazény, jsou to už venkovní paluby.
7. paluba má vnější ochoz a níž než na 5. palubě jsem nebyla, tam už jen personál a stroje. Kajuty jsou na 8. - 12. palubě, nějaké VIP (ani tam jsem nebyla) ještě v přední části lodi na 14. a 15. Interiér je takový ten italský oldschool rádoby luxus, hodně pozlátek.
Vybavení lodě MSC Poesia
Na lodi je prakticky všechno. Kromě barů a restaurací jsou na horní palubě dva bazény a vířivky, hřiště na minigolf a hřiště na nějaké míčové sporty, na přídi 13. paluby fitko s výhledem na moře a spa & wellness zóna. Je tu divadlo s promítacím plátnem, kasíno i knihovna.
Kromě těch luxusních kajut na přídi jsou na výběr 3 možnosti kajut. Bez oken, s okny a s balkonem. Ty se liší samozřejmě cenou. Cenový rozdíl je pár tisíc, ale já vyhodnotila, že v kajutě budu víceméně akorát spát a všechen ostatní čas chci trávit někde jinde na lodi než v kajutě.
Kajuty bez oken jsou ty vnitřní, je jich na lodi 275 (z 1 275 celkem), ve vnitřní části lodi jsou i výtahy a schodiště, tak se jich tam moc nevejde. Kajuta má velkou postel (nebo 2 oddělená lůžka), noční stolky, stolek, minibar, skříň a koupelnu se sprchovým koutem. Žádný obrovský prostor ale ani nic omezujícího.
Stravování na lodi
Na 13. palubě je all you can eat buffet (Villa Pompeiana Buffet), který je otevřený téměř nepřetržitě od 6:30 do 1 ráno. K snídani je tu klasika english breakfast, lívance, uzeniny, pečivo, vločky, kaše, jogurty, marmelády, ovoce, zelenina.
K obědu a večeři bohatý salátový a ovocný bar, těstoviny, pizza, maso, ryby, indické pokrmy a dezerty. Na jídlo jsem pes, takže jsem čekala, že právě tady by mohlo nastat první větší zklamání. Ale nabídka byla fakt bohatá, některé věci byly na menu pořád, některé se obměňovaly, takže na týden to nebyla nuda.
Na měsíční plavbě už by mi to asi přišlo okoukané, ale tam věřím, že by taky byly větší obměny. Slabší bylo akorát maso, které se tvářilo jako steačky, vypadaly dobře, ale vždycky byly gumové, což je problém spíš obecně bufetového servírování než kuchyně.
Tak jsem se víc soustředila na kuřátka a dušená masa a to bylo o poznání lepší. Nicméně to je pořád jen bufetové stravování, kromě toho tu jsou ještě klasické restaurace. Na snídani bylo možné zajít i do La Fontane Restaurant na 5. palubě a nechat se obsloužit normálně u stolu.
Bohužel, nechápu, jak se mi to mohlo stát, ale téhle možnosti jsem si všimla až poslední den po snídani, takže jsem ji nevyužila a nevím, jak to tam chodí. Jestli tam dělali vejce benedikt nebo aspoň čerstvá míchaná vajíčka se slaninkou, tak jsem na sebe trochu naštvaná.
To samé platilo i o večeři, která se podávala na 5. palubě v La Fontane Restaurant a na 6. palubě v Il Palladio Restaurant, ve dvou časech 17.30 (first seating) a 20.00 (second seating). Čas byl pro každého daný a nevím, podle čeho se určoval (tipuju, že pozdější čas se považuje za lepší, takže mě k dřívějšímu času odsoudila lowcost kajuta, ale nevím, třeba byl pozdější termín pro jižanské národy, kteří jsou zvyklí jíst později).
Nejdřív mi to trochu vadilo, protože často se vyplouvalo v 17 nebo 18, takže jsem byla „uvězněná“ na večeři v době, kdy jsem chtěla být na horní palubě a sledovat vyplouvání z přístavu. Každopádně k té večeři, ta už moje očekávání předčila.
Šéfkuchařem MSC je Ital Antonio Varriano. Výběr byl a la carte, tři chody, předkrm, hlavní jídlo a dezert. Vždy několik možností, nikdy jsem neměla problém, že by nebylo co si vybrat, naopak jsem často nevěděla čemu dát přednost.
Při první večeři jsem trochu znejistěla, jestli i toto mám v ceně, protože to tak fakt nevypadalo, ale bylo to tak. Kdyby člověk nechtěl žádné pití platit, tak nemusí, s nealko nápoji v rámcu bufetové restaurace se dá vyžít.
Kromě toho jsou ale k dispozici už za peníze vody, nealko limonády, pivo, víno a alko i nealko koktejly. Ty se dají pořídit buď v rámci nápojových balíčků, což je all you can drink v rámci nabídky vybraného nápojového balíčku.
Já vyhodnotila, že si budu kupovat pití samostatně, protože bych ty balíčky nikdy nedokázala propít tak, aby se mi to vyplatilo, zároveň jsem se ale nechtěla omezovat v tom, jaký drink si koupím, aby byl v levnějším balíčku. Nakonec jsem teda navíc docela dost drinků dostala „na účet podniku“.
Do kajuty jsem si taky koupila velkou láhev vody. Loď má několik barů / lounge, ve kterých se přes den občas něco děje, třeba lekce tance, večer obvykle nějaká živá hudba.
Co je super, že ne všechny bary jsou otevřené pořád, takže když chce člověk posedět někde v klidu, vždycky se dá najít místo, kde skoro nikdo není. Sedět v baru, který je otevřený a nedat si žádný drink je tady ale taky v pořádku. Moje nejoblíbenější místo bylo na 7.
Co musím každopádně vyzdvihnout je personál lodi, zejména v servisu a pokojové službě. Personálu je tady obrovské množství, přibližně 1000, na asi 3200 cestujících. Všichni neuvěřitelně milí, několik z nich si pamatovalo moje jméno a pozdravili mě kdykoliv mě někde na lodi potkali.
Já se snažila oplácet stejnou mincí, ale s mojí pamětí na obličeje a jména to byla celkem fuška. Velká část obsluhy v restauracích a barech je z Indonésie nebo Indie, prý je to tím, že jsou najímáni přes agenturu a ta asi operuje v těchto zemích.
Na „vyšších“ pozicích, na recepci a v managementu už je to pestřejší a většinou v evropském zastoupení. Všechny důležité informace na lodi se hlásí hned v několika jazycích - anglicky, německy, italsky, španělsky a francouzsky.
Co se týká pokojové služby, občas jsem měla pocit, že se uklízí snad vždycky, když vytáhnu paty z pokoje. Ale minimálně to bylo dvakrát denně. Jednou klasicky během dne, kdy jsem měla postýlku připravenou s tmavým přehozem a tmavými polštářky na odpolední povalování a pak večer (během večeře) připravenou na spaní.
Při check-inu na loď každý dostane plastovou čipovou kartičku, což je jediná věc, která je potřeba, aby mohl na lodi plně fungovat. První večer proběhlo v divadle povinné seznámení s bezpečností na lodi. Názorně nám předvedli signalizaci poplachu a vysvětlili kde najdeme záchranné vesty.
Jednotlivé skupiny (každý měl označení té své na kartičce) pak odvedli na jejich stanoviště záchranných člunů. Měna na lodi jsou eura, pokud si kupuju něco nad rámec svých balíčků předložím kartu a podepíšu účtenku.
Nasčítanou útratu pak na konci zaplatím společně se stanoveným dýškem personálu. Každý den večer jsem měla v kajutě na posteli připravený program na další den.
Výlety a aktivity
V každém přístavu je možné v době mezi připlutím a časem, kdy mají být všichni na palubě vyrazit ven na výlet. A třeba se i vrátit na oběd a pak vyrazit znovu, kolikrát chcete.
Do přístavu se většinou připlouvá brzo ráno a odplouvá se odpoledne nebo večer, to většinou dává kolem 8 hodin času na prozkoumání místa. Při opuštení lodi i při nástupu zpět je potřeba se prokázat palubní kartou.
Většinou jsme byli v přístavu přímo u centra města, jen jednou, ve Stavangeru ve vzdálenějším přístavu. Pro takové případy pak funguje bezplatný shuttle bus, který jezdí pořád dokola a vozí lidi z lodě do centra a zase zpátky.
V čase, kdy jste na lodi si můžete vybrat z nabízeného programu kdykoliv cokoliv chcete. Je tu fakt skoro všechno a kdybych chtěla navštívit všechna představení, lekce, ochutnávky a akce co loď nabízí, tak nemám asi ani minutu volna.
Každý večer je nějaký program nebo promítání v divadle. Různě po lodi se dají hrát hry (organizovaně i samostatně). Během dne je několik tanečních lekcí s animátory.
Během dne na moři, kdy se jeden celý den pluje a nikde se nestaví je toho programu samozřejmě víc i přes den. Ten den byl také galavečer a představení kapitána a posádky.
Přes den jsem si vybrala podlé svého gusta a zašla jsem na Masterchef at sea (k Masterchefovi to mělo hodně daleko, ale byla to celkem zábava). Dress code na lodi je vždy napsaný v programu a většinou je casual nebo neformální.
Na gala večer byl ale elegantní a jeden večer byl v bílém. Velká část to neřešila vůbec, část si (jako já) vzala ty nejlepší šaty, co s sebou měli a někteří měli fakt pěkné večerní, slavnostní šaty. Tohle bylo fakt pěkné a vypadalo to skvěle na fotkách.
Pro malé děti jsou tu i dětské koutky, kde je můžete i na chvíli odložit. Suma sumárum mě tento osmidenní výlet v hlavní sezóně (červenec) vyšel na necelých 29 tisíc.
Ceny nápojů na lodi nebyly nijak přepálené, koktejly stály myslím od 6 do 14 €, plechovka coly 3 €, víno a prosecco 5 až 10 €. Nápojové balíčky byly na den pro děti za 15 €, jen nealko za 23 €, s pivem, vínem a levnějšími koktejly za 32 € a premium, kde bylo snad už vše za 62 €.
Masáže byly od 100 € nahoru. Co bylo nesmyslně drahé (a taky prý na moři ne úplně dobře funkční) byl internetový balíček. To bylo snad od 12 € na den a zařízení, to už se sice dalo koupit i jen na jeden den, ale čím víc dnů tím levnější cena za den.
Na Evropu si člověk určitě vystačí s mobilními daty, která přestanou být dostupná tak hodinu až dvě po vyplutí. Nemám plavbě co vytknout, občas mi přišli lidi trochu neomalený a občas jich (v bufetové restauraci) bylo moc.
Jinak se ale na lodi to množství úplně ztratilo. A fakt hodně mi vadilo plýtvání jídlem - je to zadarmo, takže je logický naložit si hromadu na talíř, od každýho trochu ochutnat a pak vrátit defacto plnej talíř.
Kdyby to nebyla plavba na Fjordy (bylo většinu času krásně, ale tak 24 stupňů), zklamáním by možná mohly být bazény. Co mě překvapilo bylo, jak malá městečka navštěvujeme.
Tenhle způsob cestování, kdy se přes noc, zatímco spíte v pohodlné postýlce, přesunete a ráno probudíte na novém místě je úplně boží. Nejvíc jsem si užívala připlouvání do přístavu (kvůli tomu jsem si i dvakrát přivstala) a vyplouvání, kdy jsou opravdu krásné výhledy na pobřeží.
A vůbec ty výhledy shora z lodi na město pod námi. A pak mě bavilo ještě koukat jen na vlny za námi. A věděli jste, že existují taky plavby kolem světa? Od MSC Cruises na lodích MSC POesia a MSC Magnifica.
Celá plavba trvá 4 měsíce a stojí to asi třičtvrtě milionu, ale zas je v ceně už nápojový balíček i nějaké výlety.
Hodnocení a zkušenosti ostatních cestovatelů
Plavby s MSC jsou pro nás vždy velký zážitek. Každou zastávku se snažíme využít na maximum. Hledáme vždy výlety, kde se budou bavit i děti. Servis na lodi je 100%. Výběr jídla je opravdu pestrý a kuchyně je velmi chutná.
Servírovaná večeře je vždy příjemnou tečkou za krásným dnem. Kajuty jsou pohodlné - dokonce i pro rodinu. Animátoři u bazénu vás baví celý den. Jediné co bych vytkla je malý počet lehátek u bazénu - spousta hostů postává, hledá, dokonce se hádá o lehátka a nemůže relaxovat v dny, kdy je loď na moři.
Za 10 let plaveb je to u bazénu s lehátky vždy stejné. Doporučila bych návštěvu divadla - vždy vyberete program, který vás zaujme. Večer obdržíte noviny s programem na lodi na další den, informují vás o vylodění, počasí atd.. No abych to shrnula....když jedna plavba skončí...hledáme další.
Za loňský rok to byla naše 5 plavba a musím říct naprostá bomba opět, pokud pominu to, že půlka našeho zájezdu byla lehce nachlezaná. Na žádné z předchozích plaveb nebyla vyhnaná do extrému klima, ale takovým způsobem, že jsme museli všude po lodi večer chodit hodně oblečení.
Ten další týden do bylo o něco lepší, ale změny teplot byly nevyvážené. Venku 40 a když zajdete někam do lodi tak tam bylo 18, je to možný, že to bylo z toho důvodu, že loď byla spuštěná chvíli a než si všechno sedne trvá. Co se týče jídla a pití naprostý luxus, měli jsme možnost zavítat i do placené restaurace v rámci našeho svatebního balíčku a restaurace se stejky- nic na takové úrovni u nás v ČR ani nejde navštívit.
Svatební balíček, zahrnoval spousta věcí a na to, jak jsem se bála, že nemáme žádné informace předem a panovala lehká nervozita, protože přece jenom loď je italská a ten italský chaos v některých situacích nejde přehlédnout :-D, bylo zorganizované naprosto všechno a bylo to luxusní.
Naprosto doporučuji, užili jsme si to na maximum a co si budeme, ostrov Ocean Cay nabízí soukromí, nejkrásnější pláže a naprostou dokonalost k dané situaci. Krásný interiér na lodi vše ok akorát kajuty jsou dosti těsné a dá se říci naprosto vyhovují pro dvě osoby každá osoba navíc je už na úkor pohodlí.
Loď pamatuje lepší časy, ale pokud by fungoval správně management, dalo by se předejít mnoha nepříjemnostem, které nás na plavbě potkali. Pro nás byl přednostní výběr programu a ne stáří lodi.
Celkové hodnocení je vynikající. Lodi a celé pověsti MSC škodí pouze organizace nalodění v Německu - v Kielu jsme čekali frontu na nalodění spolu s další (tří)stovkou lidí a organizačně se zde nikde nerozlišovalo, že jsme měli zakoupen nástup v Aurea exp. nebo že by byl v Diamond členství - ale v porovnání s nástupem v Hamburku několik let zpět byla fronta v "rozumné délce".
Byla to jedna z nejkrasnejsich dovolenych, vsem vrele doporucuji. Lod prekrasna, uzasny personal - zejmena dekujeme za vzornou peci o kajuty a skvelou obsluhu v restauraci, ale i celemu animacnimu tymu a ostatnimu personalu na lodi.
Praktické tipy a rady
Doporučuju rozhodně kajutu s oknem, ne tu indoor. Výlety si kupuješ, je to takové trochu organizované, ale jen do jisté míry. Párkrár jsme se na nabízené výlety vykašlali a prostě čapli taxíka a objeli s ním celej ostrov a on nám ukázal kde a co. Koupání super, plavání s rejnokama na otevřeném moři taky.
Samotná loď - perfektní organizace, od jídla až po zábavu, večer na horní palubě kino na otevřeném moři, neskutečný zážitek. Jídlo - neuvěřitelný delikatesy. Doporučuju koupit si jejich soda program - dostaneš pásek na ruku a pak si můžeš neomezeně chodit na bary pro pití.
Jídlo a pití je jinak zadara (krom luxusních vybraných restaurací na lodi). Ale já ujížděla dost na sodovce a džusu a můj muž na cole, takže proto jsme si do toho soda programu, není to nutný. Jediný, co mě sralo, byli američani. Jsou to tupá nepřemýšlející stáda, zaplatí, co po nich kdo chce, kazí ceny. Ale to máš fuk, všude je něco.
Můžeš si vybrat, jestli na véču půjdeš v róbě, nebo klasika do normální restaurace v normálním oblečení (kraťasech). My zkusili oboje a rozhodně jsme chodili do klasiky. Do těch luxusních chodí zaprdění amíci co po dobu plavby nevystrčí nos z kasina nebo právě tý restaurace. V tý kusuxní se fakt drží dress code, připadala jsem si tam dost nepatřičně, jak Mr. Bean Obsluha na úrovni, bála jsem se, že udělám něco blbě. Jede se to od předkrmu až po dezert a porce na dvě sousta. Ale jo, jsi tam jako královna. akorát jsme se pak šli dotřísknout do klasiky.
Zařízené to bylo velmi jednoduše, za dobrou cenu a zážitek neskutečný. Loď je skvělá, výborné jídlo, milý personál, spousta programů a zábavy. Destinace je ještě krásnější. V minulosti jsem plula jen velká města spíše v západní Evropě, ale zkušenost s plavbou po Norsku je úplně jiná. Je to fakt hlavně o přírodě, horách, vodopádech.
Plavba v yacht klubu je o poznání jiný zážitek, který doporučuji vyzkoušet. Výhody v předešlých recenzích již zmiňované od přednostního check-inu, vystupování a nastupování na loď, vlastní prostor restaurací, baru, odpočinkové zóny s bazény a komorníka, kde jsou služby ještě o level výš než na zbytku lodi. Ten klid stojí za to!
Loď přes deset let ve službě, ale není to na ní výrazně vidět, chybí jen moderní „vychytávky“. Kvalita služeb na zbytku lodě je na standardu společnosti a můžete se spolehnou, že o vás bude vždy postaráno. V divadle se nadále z většiny jen zpívá, což trochu ubírá na kulturním zážitku divadla. Loď je přehledná a v tomto podnebí i s dostatkem místa v bazénech😊 Kdo očekává, že se v chladném severu ohřeje v sauně, musí počítat s menším prostorem ve SPA, ale je dáno velikostí lodi.
Plavba po norských fjordech
Předtím než jsme dorazili k norským břehům, tak jsme připluli do dánské Kodaně. Shuttle busem lodní společnosti jsme se nechali dovést do centra města. Příjemnou nedělní procházkou jsme se prošli kolem všech hlavních dominant tohoto malebného města a poseděli v jednom z barů ve starém přístavu Nyhavn.
Po dni na moři jsme si další ráno nařídili budík na brzkou hodinu, abychom co nejdříve spatřili hlavní cíl naší plavby - fjordy. Ta ohromnost fjordů, kterou jsme spatřili po odtažení závěsu kajuty, předčila všechna naše očekávání. Neskutečná krása norské přírody nás doslova fascinovala.
Bohužel počasí nám tak úplně nepřálo, a proto naplánovaný itinerář Euribie, ve kterém byla plánovaná krátká zastávka v Hellesyltu a po ní jsme měli naší lodí proplouvat nejkrásnějším fjordem do Geirangeru, byla kvůli bezpečnosti zrušena. Loď tedy zůstala zakotvena v Hellesyltu.
Naštěstí se v této malebné norské vesničce dala u místní cestovní agentury zakoupit plavba katamaránem, kterým jsme propluli celý tento 16 km dlouhý fjord. Vidět z blízka na vlastní oči všechny ty vodopády, skály, přírodu bylo jedním z nejsilnějších zážitků našich cest. Neskutečná nádhera.
Další zastávkou byl Alesund. Turistickým vláčkem jsme se nechali vyvést na vyhlášenou vyhlídku nad městem Aksla. Zde se nám rozestřel krásný výhled na toto malebné město s pestrobarevnými domky. Později jsme samozřejmě centrum města prozkoumali i z blízka.
Poslední norskou zastávkou byla další malebná vesnice uprostřed fjordů - Flam. Ještě doma jsme si zakoupili lístek na vyhlášenou místní železnici Flamsbana. Necelé 3 hodiny, kdy se vlak šplhal nahoru do Myrdalu a zpět, nám ukázal norskou přírodu se všemi jejími krásami.
Vrcholem trasy byla krátká zastávka Kjosfossen, ze které je krásný pohled na vodopád. Pro zatraktivnění místa vystupuje na kamenech nad vodopádem víla za doprovodu reprodukované hudby.
Závěrem
Plavba lodí MSC je skvělý způsob, jak poznat svět a užít si luxusní dovolenou. Ať už se rozhodnete pro Středomoří, Karibik nebo severní Evropu, čekají vás nezapomenutelné zážitky. Nechte se unést na vlnách a prožijte svou plavbu snů!


Zanechat komentář