Bakalářská práce se zabývá tématem „Filmový cestovní ruch“, což je doposud méně známá oblast cestovního ruchu. Hlavním cílem této práce je představit novou turistickou sféru a analyzovat zájem veřejnosti o toto téma.
Filmový turismus je cestovní ruch, kde klienti navštěvují místa, která jsou spjata s konkrétním filmem. Dle charakteristiky CzechTourism lze označit filmový cestovní ruch v České republice za zajímavou rozvíjející se formu cestovního ruchu, jejíž hlavní náplní je cestování na místa, kde byly natáčeny známé české i zahraniční filmy či filmové série.
Vlastní definici filmového turismu uvádí H. Kotíková (2013, s. 76), která jej považuje za formu kulturního cestovního ruchu. Dle J. Connell (2005, s. 763) pro tento příklad používá netradiční označení „toddler tourism“ (batolecí turismus), jelikož filmové turisty tvoří výhradně rodiny s malými dětmi.
Je tedy nutné tento potenciál rozvíjet i z perspektivy nabídky cestovního ruchu a destinačního managementu. Během nedávné doby se výrazně zvýšilo zapojení národních agentur cestovního ruchu a organizací destinačního managementu DMO.
Filmový turismus můžeme rozdělit na:
- Návštěvu lokality zobrazené ve filmu
- Prohlídku filmového (televizního) studia
- Sledování probíhajícího natáčení
- Návštěvu filmových festivalů
Jedná se o jeden ze základních motivů účasti na filmovém turismu. Turisté přijíždějí cíleně do míst, kde se odehrával jejich oblíbený film. Například návštěva Plitvických jezer, kde se natáčely filmy o Vinnetouovi, hrady a zámky, kde se natáčely známé pohádky nebo návštěva Nového Zélandu, který je spjat s trilogií Pán prstenů.
Některá studia nabízejí dny otevřených dveří, popř. komentované prohlídky. Návštěvníci si prohlížejí ateliéry, kostýmy apod. Mnozí filmoví fanoušci mají zájem přímo se zúčastnit natáčení a sledují filmaře a herce při práci. Existuje speciální webové stránky (www.onlocationvacations.com), které upozorňují na právě probíhající natáčení.
Filmové festivaly přilákají do míst jejich konání každoročně tisíce turistů. Populární jsou filmové festivaly v Cannes, v Berlíně nebo v Benátkách.
Rozšířenou aktivitou jsou organizované poznávací trasy či cesty. Mohou mít podobu několika hodinové autobusové či pěší poznávací trasy po lokacích jednoho či více filmů. Druhou možností jsou více denní poznávací filmové zájezdové balíčky, v rámci jejichž organizovaného programu účastníci podnikají různorodé aktivity a využívají širokou nabídku turistických služeb, více či méně tematicky spojených s filmem.
Jako příklad lze uvést několika týdenní poznávací zájezdy po Jižní Americe na motivy filmu Motocyklové deníky (The Motorcycle Diaries) nebo Lord of the Rings/Hobbit Tour: 14 či 10 denní poznávací zájezdy po filmových lokacích Pána prstenů a Hobita na Novém Zélandu.
Specifickou formou s hlubšími prožitky je individuální „pouť“ po filmových místech. Fanoušci kultovních filmů či televizních seriálů, jako jsou například Monty Python, Vysvobození (Deliverance), Hvězdné války, Šílený Max (Mad Max), Trainspotting, pociťují silné pouto k filmovým lokacím i po dlouhou dobu, přičemž řada z těchto míst není v této souvislosti nijak marketingově propagována. Z jejich návštěvy vytvářejí až poutní cestu, kterou chtějí vzdát poctu jejich filmovým tvůrcům.
Další on-location formou je turismus za filmovými celebritami. M. Smith uvádí, že dle výzkumu amerických psychologů přibližně čtvrtina amerických občanů „trpí“ tzv. syndromem uctívání celebrit (Celebrity Worship Syndrome). Řada z nich se účastní organizovaných prohlídkových tras, v rámci kterých navštěvují bydliště a oblíbená místa (restaurace, zábavní zařízení) světových celebrit.
Speciální filmovou atrakcí jsou prohlídky míst, kde po skončení natáčení zůstaly ponechány filmové kulisy a rekvizity.
Jedná se o formu filmového turismu na místa, o kterých se turisté domnívají, že zde filmy či pořady byly natáčeny, ovšem ve skutečnosti tomu tak z ekonomických důvodů nebylo. Těchto tzv. runaway production často užívají producenti nákladných megafilmů, jejichž některé scény jsou natáčeny v náhradních lokacích, často se nacházejících v jiných zemích, za nízké ceny s využitím filmových pobídek.
Další formou je filmový turismus do míst, regionů či zemí, kde se odehrává filmový děj, ale ve skutečnosti natáčení probíhalo jinde. Autorka uvádí příklad filmu Statečné srdce (Braveheart), který byl filmován z větší části v Irsku, ovšem zapříčinil dlouhodobý nárůst turistické návštěvnosti Skotska, zejména města Stirling a památníku hlavního hrdiny: National Wallace Monument.
Velmi oblíbenou formou filmového turismu jsou prohlídky filmových či televizních studií. Například americká filmová produkční a distribuční společnost Paramount Picture v Hollywoodu nabízí komentované prohlídky svých studiových ateliérů a kulis, v nichž se návštěvníci mohou vyfotografovat, sledovat skutečné natáčení filmu či seriálu, zakoupit oficiální licencované produkty ve formě oblečení, šperků, hraček, her, DVD nosičů a dalšího zboží s logem filmu.
Největší americká filmová studia Universal Studios, Warner Bros. Studios a Walt Disney Studios provozují kromě výše zmíněných prohlídek také tematické zábavní parky, které obvykle sousedí s filmovým studiem, ovšem nachází se také v dalších amerických, evropských, australských a asijských městech. Tyto tematické parky jsou vytvořeny speciálně pro turisty, kteří zde mají možnost využít kromě zábavních atrakcí, vytvořených na motivy filmů nebo filmových postav, také rozsáhlou nabídku doprovodných stravovacích a ubytovacích služeb.
V případě filmového cestovního ruchu, lze za speciální události považovat filmové festivaly a přehlídky, premiéry a slavnostní večery udílení filmových cen. Jejich atraktivnost je založena na jedinečnosti, okázalosti a prestiži. V důsledku přítomnosti řady významných hostů přitahují pozornost médií, jejichž prostřednictvím vzbuzují zájem u potenciálních návštěvníků destinace.
V poslední vymezené kategorii „pohovkového cestování“ autorka ztotožňuje filmové turisty s diváky televizních cestovatelských a gastronomických pořadů či filmů, například televizní pořady Cestovatel po zeměkouli (Pilot Guides), Cestománie, Kamera na cestách, v důsledku velmi podobné konzumace pohyblivých obrazů a skutečné krajiny. Tuto formu simulovaného turistického zážitku zmiňuje i J. Urry a J. Larsen v souvislosti s konceptem post-turismu.
Barrandov Studios, významné filmové studio v České republice


Zanechat komentář